Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
God eftermiddag,

På lördag åker vi på husvagnssemester i 4 veckor och jag skulle verkligen behöva byta bil innan dess. XC60in har gått 21 000 mil snart och vi skulle gärna vilja ha en bil med maskinskadeförsäkring.

Jag har letat efter lätt beggade XC60iar i några veckor utan att hitta någon rimlig inom rätt avstånd. Så då breddade jag sökningarna till att omfatta också XC70. Då det inte gav nått, och då vi åker på lördag så breddade jag för 3 timmar sedan sökningarna till V70.

Då dök det upp en -14 Momentum D4 Automat AWD med VOC, sprillans däck sommar och vinter och till helt rätt kurs då den inte står hos Volvo utan annan märkeshandlare.

Funderar på att åka och köpa den i morgon.

Är det någon som bytt sin underbara XC60 mot en V70? Jag undrar om jag kommer att ångra mig inom kort och förbanna mitt val.

Kan inte ni peppa mig lite nu :D

Edit; syftningsfel
Senast redigerad av 1 trasker, redigerad totalt 0 gånger.
Är det bra pris och den verkar fin? Och du får bra försäkring på köpet?
Då skulle jag slå till baserat på vad du skriver.
Du hade ju redan bad feeling så det verkar som du ändå ville bli av med den. V70 är ju efter alla år ett rätt säkert kort också.
Det är ju trots allt bara en bil. Lite plast och metall och några glasskivor.
Go!
Jag valde ju XC70 från början, hellre än XC60. Så jag ser inget fel i den karossen. Men min XC70 har nu rullat 22000 mil. Jag har inga hämningar när det gäller att använda den. Förra året gick den 450 mil på två veckor på sommaren (fast det var förstås utan husvagn). Längsta husvagnsresan hittills var 300 mil, men då hade den hunnit färre mil.

Jag känner inget behov av att byta än. Det dubbla bör den ju lätt klara. Med en tågvikt på runt fyra ton drog den uppför en backe på en tuvig åker för några månader sedan. Framhjulsdrivna drog inte ens sig själva där, så jag tyckte det gick bra.

För övrigt så har bilar själ.
Själv tänker jag tvärtom, skulle undvika att dra iväg i en bil jag inte alls känner till på långresa när jag har möjligheten att ta en jag känner till. 21 000 mil har inte med saken att göra som jag ser det, om du inte vet att något av vikt är weisse. Nja låter som ett stressköp utan större belägg då du egentligen verkar vilja fortsätta med en XC? Men för herrejösses, vill du så ska du köpa inte mer med det.
XC60 är ju annars en av volvos absolut bästa dragbilar.
Kort överhäng bak gör den ruskigt stabil.

Men V70 har ju större baksäte och bagage.
Micce1980 skrev:Själv tänker jag tvärtom, skulle undvika att dra iväg i en bil jag inte alls känner till på långresa när jag har möjligheten att ta en jag känner till. 21 000 mil har inte med saken att göra som jag ser det, om du inte vet att något av vikt är weisse. Nja låter som ett stressköp utan större belägg då du egentligen verkar vilja fortsätta med en XC? Men för herrejösses, vill du så ska du köpa inte mer med det.
Instämmer. Milen i sig är inget du behöver bry dig om om du inte vet att bilen håller på att gå sönder på något särskilt sätt. Okänd bil = okända problem.
Micce1980 skrev:Själv tänker jag tvärtom, skulle undvika att dra iväg i en bil jag inte alls känner till på långresa när jag har möjligheten att ta en jag känner till. 21 000 mil har inte med saken att göra som jag ser det, om du inte vet att något av vikt är weisse. Nja låter som ett stressköp utan större belägg då du egentligen verkar vilja fortsätta med en XC? Men för herrejösses, vill du så ska du köpa inte mer med det.
Jag reagerade lite på "jag har fått en lite bad feeling"
Han kanske vet med sig saker som börjar bli obra eller kännas obra
En så pass ny bil har ju mer täckande försäkring och skiter det sig är man bättre skyddad med både hyrbilar, reparationer mer mera.
Spontant så känns det som att det blir ett dåligt impulsköp med så kort framförhållning. Skulle aldrig ge mig in i en bilaffär på de premisserna du har med tiden. Vad är det som gör att du har en bad feeling om din XC60 ?
Grattis - byter du från XC60 till V70 får du samtidigt lite bakåtsikt också. Har iofs inte kört XC60, bara suttit i en, men jag tyckte bakåtsikten var ungefär lika "bra" som i en frysbox. Snudd på jämförbar med Lambo Gallardo :-)

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]