Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hioda
Tjena,

Jag tänkte ju att det vore ju perfekt så man slipper ställa ner papperskassarna på blöta asfalten när man varit och handlat. Men denna funktion finns inte till Volvo V70 2011 sa dom på Volvo. Vafaaan tänkte jag och skred till verket...

En vecka senare så är allt på plats och jag är nu "nästan" klar med fotrörelse-projektet. Det jag behöver är att addera två "säkerhets" funktioner.
1.) Sätta FR funktionen ur drift när innerbelysningen tänds.
2.) Sätta FR funktionen ur drift när bilen är startad.

Båda funktionerna kommer att dra ett (samma) relä som är normally closed, till brytande (för att bryta slingan)

Några ideer om hur jag förhindrar backström över reläet?
Användarvisningsbild
av sura56
Varför sätta funktionen ur drift vid "innerbelysningen tänds", det kan väl vara bra att
kunna stänga luckan med en fotrörelse också.
av oldtimersmc
Hioda skrev:Tjena,

Jag tänkte ju att det vore ju perfekt så man slipper ställa ner papperskassarna på blöta asfalten när man varit och handlat. Men denna funktion finns inte till Volvo V70 2011 sa dom på Volvo. Vafaaan tänkte jag och skred till verket...

En vecka senare så är allt på plats och jag är nu "nästan" klar med fotrörelse-projektet. Det jag behöver är att addera två "säkerhets" funktioner.
1.) Sätta FR funktionen ur drift när innerbelysningen tänds.
2.) Sätta FR funktionen ur drift när bilen är startad.

Båda funktionerna kommer att dra ett (samma) relä som är normally closed, till brytande (för att bryta slingan)

Några ideer om hur jag förhindrar backström över reläet?
Låter kul, berätta hur du har gått till väga :D
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hioda
Just nu är jag i intrimmningläge. Mitt första embryo bygger på en enklel och billig PIR.
Nu verkar allt iallafall fungera... efter en dags testning. Jag har upptäckt en riskvektor och det är att kortaste tiden för min PIR är 5 sekunder och det kan vara tillräkligt med tid för att inte hinna återställa PIR-reläet innan jag stänger av bilen = bakluckan öppnas.

Men allt är färdigt och draget och jag älskar att exprimentera så det gör inte så mycket :)

Video:
http://mv41.se/files/images/carstuff/footmove1.mp4

Smuts och slask blir nästa utmaning för att skydda PIRen så jag kanske byter till en radarmodul istället. Men då måste jag byta elektroniken.

Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
av apersson850
För den som inte håller på med sånt här till vardags så är PIR alltså Passiv InfraRöd. Samma teknik som används i rörelsedetektorer som tänder lampor på gårdsplaner etc. Fast de brukar förstås vara kombinerade med en ljussensor, så att de inte ger signal när det redan är ljust ute.
av nissesvolvo
Hioda skrev:Just nu är jag i intrimmningläge. Mitt första embryo bygger på en enklel och billig PIR.
Nu verkar allt iallafall fungera... efter en dags testning. Jag har upptäckt en riskvektor och det är att kortaste tiden för min PIR är 5 sekunder och det kan vara tillräkligt med tid för att inte hinna återställa PIR-reläet innan jag stänger av bilen = bakluckan öppnas.

Men allt är färdigt och draget och jag älskar att exprimentera så det gör inte så mycket :)

Video:
http://mv41.se/files/images/carstuff/footmove1.mp4

Smuts och slask blir nästa utmaning för att skydda PIRen så jag kanske byter till en radarmodul istället. Men då måste jag byta elektroniken.

Fortsättning följer...

Fy faan va coolt. :-)-)
Vore kanon om man hade sånt.... :D

Tack, det ska jag prova!

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman i […]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]