Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordstedt
Min bil drar plötsligt mer soppa än vad den brukar, tror det började när sommarhjulen kom på.
Bilen är en V70 fas ll 2.5T automat 2008, den rullar på 225/50/17 sommarhjul och 205/60/16 på vinterhjulen.
Enligt färddatorn så snittar jag 1.6l/mil... den har tidigare legat på 1.0 - 1.1l/mil.
Jag har monterat nya lågbudget däck... kan det vara dom som är boven? eller är det nåt annat?
Vad snittar ni andra med samma bil?
Det närmaste jag kommer är den Volvo V70N 2,5T som finns in familjen. Den har manuell låda och vill i regel ha strax över 0,8 l/mil. Rullar på Michelin Energy. Lågbudgetdäck skulle jag inte få för mig att köpa till nåt mer avancerat än skottkärran.
av Leafs
Även om däcken kan ha viss inverkan på förbrukningen så tvivlar jag starkt på att de är boven här. 0.6 l/mil eller 60%(!) ökning beror inte på däcken.
Vore jag TS skulle jag börja läsa felkoder. Går bilen lika bra som tidigare?
Bromsar som kärvar så mycket borde ge sig till känna med rök ;-)

Däcken låter osannolikt. Jag har provat riktigt usla kinadäck på förra bilen och visst var de dåliga men bränsleförbrukningen var i stort sett jämförbar med de riktiga däck som kom efter.
När jag hade min 850 Turbo, som ju hade en motor som var en föregångare till den det gäller här, fick jag ett liknande fenomen en gång. Från normal förbrukning på 0,8 l/mil vid snäll körning och så plötsligt till 1,5-2 l/mil med samma körstil.
En ny lambdasensor senare var förbrukningen normal igen.
I det fallet, med 850:n, fick jag ingen motorlampa men felkod för att bränsleblandningen reglerats i botten. Den var så fet den fick bli, men lambdasensorn reagerade ändå inte.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]