Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
har en v70 d4 med 8-stegad låda, och när jag provkörde så verkade allt ok, och den växlade behagligt...nu efter en 40 mil så händer det att den växlar hårdare från 2 till 3 och 4 framför allt i låg fart....och drar jag på med bestämd gas (ej testat fullgas) och manuella läget så känns det som att låda "slår" i Alla växlarna.....visst, ju mer man kör desto mer känner man väl efter kanske och blir lite överkänslig.....men jag tycker ändå att det har blivit lite skillnad nu efter att jag har kört bilen några mil. Kan det ha hänt något, eller är detta "normalt"? Provkörde en v60 med samma motor och låda före köp, och den blev jag absolut inte imponerad utav då den la i växlarna alldeles för hårt mest hela tiden.
Ska den 8-stegade lådan Alltid växla mjukt och behagligt....eller lever den sitt eget liv?
av Daniel73
Sportläget är inte komfortorienrerat

Min växlar mjukt på alla växlar i D
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har samma motor och låda i min V60, känner inte igen det alls.
Växlar hur mjukt som hellst, oavsett hur jag kör. Bilen har gått drygt 1200 mil sen vecka 8 i år.
Hur långt har din bil gått? Växlar den hårt om du petar i växlarna manuellt med spaken?
av Dieselvolvo
Daniel73 skrev:Sportläget är inte komfortorienrerat

Menar du att manuell-läge mer är ett "sportläge"?
Testade att trycka in ECO-läge.....men de var inte mycket att ha....bilen verkar ju dra Mer bränsle, om man inte kör på plan landsväg i jämn fart.
av Dieselvolvo
fjohan82 skrev:Jag har samma motor och låda i min V60, känner inte igen det alls.
Växlar hur mjukt som hellst, oavsett hur jag kör. Bilen har gått drygt 1200 mil sen vecka 8 i år.
Hur långt har din bil gått? Växlar den hårt om du petar i växlarna manuellt med spaken?
Tack för svar till er båda! Min har gått 8600, och ja....när jag testade manuellt och "drog på" lite så var det absolut inte mjukt längre.
Finns det något man kan göra Själv, eller är det volvo-verkstad som gäller?
av Daniel73
Dieselvolvo skrev:

Testade att trycka in ECO-läge.....men de var inte mycket att ha....bilen verkar ju dra Mer bränsle, om man inte kör på plan landsväg i jämn fart.

Ja, för du spaken till vänster hamnar du i sportläget där även möjligheten till manuell växling finns.
Prio är snabb växling och inte mjuk.

Min ECO är märkbart snålare, då främst i landsvägsfart.
Användarvisningsbild
av Perra83
Växlingskaraktären kan variera lite.
Min växlar bättre nu än när den var helt ny. Ibland när ja tar bilen ur garaget och både motor o låda är kall och ja kör försiktigt är växlingarna helt omärkbara.

Kanske kan ny olja i lådan få den bra igen plus en adaptionskörning.
av Dieselvolvo
Daniel73 skrev:
Dieselvolvo skrev:

Ja, för du spaken till vänster hamnar du i sportläget där även möjligheten till manuell växling finns.
Prio är snabb växling och inte mjuk.

Min ECO är märkbart snålare, då främst i landsvägsfart.
Har bara gått nån vecka, så har inte hunnit läsa i boken än! Så den växlar alltså automatiskt ändå....jag trodde det var så man låste växlarna, för t.ex körning med släpkärra...men där ser man!
av Dieselvolvo
Perra83 skrev:Växlingskaraktären kan variera lite.
Min växlar bättre nu än när den var helt ny. Ibland när ja tar bilen ur garaget och både motor o låda är kall och ja kör försiktigt är växlingarna helt omärkbara.

Kanske kan ny olja i lådan få den bra igen plus en adaptionskörning.
Märker också att den växlar mjukare när den är kall.....vilket för mig känns knepigt att de inte är tvärtom, men de finns säkert en rimlig förklaring till de antar ja.
Har funderat på detta med oljebyte osv......men de är ju en ganska rejäl kostnad som ja inte är intresserad utav.
Hur stor är risken att man får detta åtgärdat på den garantin man har? (3mån/500mil)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Den satta intervallen på oljebyte är 6000, jag bytte min på 6900 mest för att man "ska", upplevde inte några problem. Men den växlade väldigt mycket smidigare efteråt, så med ett byte och en adaptionskörning borde din bli bra.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]