Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dnordin
Sitter på eBay och kollar efter Vida Dice till min v70 -10 D3 finns ju en hel uppsjö! Är det bara att hugga första bästa, funkar alla? Något man bör passa sig för?

Finns säkert trådar som täcker detta, satt och läste trådar lite tidigare men hjälpte mig inte.
Hjälp mottages tacksamt :)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
av andersuw
Själv köpte jag det här paketet och är väldigt nöjd både med grejerna och "kundservicen":

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Det är dyrare än de flesta andra men annonsen förklarar också varför.

Numera har jag en annan version av DiCEn, som i motsats till den jag länkar till kan kommunicera med datorn inte bara via USB utan också via Bluetooth (precis som de DiCEar Volvoverkstäderna själva använder). Vill man ha en sådan (jag köpte min från samma källa som den utan Bluetooth som jag först hade) får man lägga till ytterligare någon tusenlapp.
av Dnordin
andersuw skrev:Själv köpte jag det här paketet och är väldigt nöjd både med grejerna och "kundservicen":

Numera har jag en annan version av DiCEn, som i motsats till den jag länkar till kan kommunicera med datorn inte bara via USB utan också via Bluetooth (precis som de DiCEar Volvoverkstäderna själva använder). Vill man ha en sådan (jag köpte min från samma källa som den utan Bluetooth som jag först hade) får man lägga till ytterligare någon tusenlapp.
Tack för länken, ser ut att vara bra grejer.
En sak slog mig just, har ingen CD läsare i min dator...
Går det att få hem själva programmet utan cd-skiva?

av andersuw
I normalfall kommer mjukvaran på DVD, inte CD (som ju inte räcker särskilt långt i datorsammanhang nuförtiden). Men har du ingen CD-spelare gissar jag att du inte har någon DVD-spelare heller. Jag tror dock säkert du kan få programvaran via annat medium, t.ex. via nedladdning från nätet eller på en USB-sticka som säljaren skickar med istället för DVDerna, i det senare fallet kanske mot någon liten merkostnad. Säljaren är enligt min erfarenhet mycket bra att ha att göra med. Skicka honom bara ett meddelande via ebay före köp och hör dig för om hur ni enklast kan lösa mjukvaruöverföringen.

Värt att känna till kan för övrigt att vara att den VIDA som följer med normalt är på engelska men att det går att få svensk version också, dock utan EWD (Electric Wiring Diagrams). Jag har bådadera, den ena på min portabla och den andra på min stationära burk. Det är ett plus eftersom det ibland kan vara viktigt att veta vad Volvo valt att kalla grejerna på båda språken. Den svenska fick jag för övrigt gratis via nätet efter att jag redan köpt grejerna.

Med den svenska versionen behöver man ändra en del inställningar för att det skall funka att skriva saker på svenska med svenskt tangentbord. Man behöver också ändra en del inställningar för att kunna skriva ut från VIDA. Bara att du hör av dig om du vill ha mer information om detta eftersom jag vid det här laget klurat ut hur man gör.
av Dnordin
andersuw skrev:I normalfall kommer mjukvaran på DVD, inte CD (som ju inte räcker särskilt långt i datorsammanhang nuförtiden). Men har du ingen CD-spelare gissar jag att du inte har någon DVD-spelare heller. Jag tror dock säkert du kan få programvaran via annat medium, t.ex. via nedladdning från nätet eller på en USB-sticka som säljaren skickar med istället för DVDerna, i det senare fallet kanske mot någon liten merkostnad. Säljaren är enligt min erfarenhet mycket bra att ha att göra med. Skicka honom bara ett meddelande via ebay före köp och hör dig för om hur ni enklast kan lösa mjukvaruöverföringen.

Värt att känna till kan för övrigt att vara att den VIDA som följer med normalt är på engelska men att det går att få svensk version också, dock utan EWD (Electric Wiring Diagrams). Jag har bådadera, den ena på min portabla och den andra på min stationära burk. Det är ett plus eftersom det ibland kan vara viktigt att veta vad Volvo valt att kalla grejerna på båda språken. Den svenska fick jag för övrigt gratis via nätet efter att jag redan köpt grejerna.

Med den svenska versionen behöver man ändra en del inställningar för att det skall funka att skriva saker på svenska med svenskt tangentbord. Man behöver också ändra en del inställningar för att kunna skriva ut från VIDA. Bara att du hör av dig om du vill ha mer information om detta eftersom jag vid det här laget klurat ut hur man gör.
Tack för tipset angående usb-minne, har skickat ett meddelande till säljaren och hört om det går att lösa, hade varit toppen!
Det hade såklart varit fint att ha det på svenska även om det inte är något problem alls med engelskan.

Vad kan man egentligen göra med utrustningen? Går det exempelvis att uppdatera programvara i bilen? Troligen inte då jag antar att man behöver vara ansluten till riktiga prylarna?

av andersuw
Nej du kan inte uppdatera programvara. För det fordras vad verkstäderna har, ett VIDA-abonnemang hos Volvo centralt. Även med abonnemang får man förstås sedan betala för varje mjukvara som laddas ned.

Däremot kan du göra det mesta annat: Läsa ut diverse data om hur en viss bil är utrustad/specificerad, läsa och radera felkoder samt få närmare information om deras status (aktiv/inaktiv kod, när observerad första gången, hur frekventa symptomen är), köra diverse tester för att precisera felet, få tips om symptombaserad felsökning, ställa så kallade kundparametrar på bilar som har sådana (framförallt de lite äldre), konfigurera utrustning (så länge detta inte innefattar nedladdning av programvara), nollställa diverse räknare (t.ex. de som styr servicemeddelande), se en massa parametrar (t.ex. givarvärden) i realtid, se hela reservdelskatalogen inklusive sprängskisser, få samma information som Volvos egna mekaniker om hur snart sagt varje tänkbart reparations- och underhållsarbete skall utföras, få information om konstruktion, funktion och specifikationer för olika system i bilen, samt få tillgång till bilens kopplingsschema.
av oldtimersmc
andersuw skrev:I normalfall kommer mjukvaran på DVD, inte CD (som ju inte räcker särskilt långt i datorsammanhang nuförtiden). Men har du ingen CD-spelare gissar jag att du inte har någon DVD-spelare heller. Jag tror dock säkert du kan få programvaran via annat medium, t.ex. via nedladdning från nätet eller på en USB-sticka som säljaren skickar med istället för DVDerna, i det senare fallet kanske mot någon liten merkostnad. Säljaren är enligt min erfarenhet mycket bra att ha att göra med. Skicka honom bara ett meddelande via ebay före köp och hör dig för om hur ni enklast kan lösa mjukvaruöverföringen.

Fick med en länk till en massa filer( som nu håller på att laddas ner på den bärbara) antar att det är den som du avser är bla språkpacket + 2 dvd-skivor vid leverans av dice.
Så när det är färdigladdat så tänkte jag köra in dvd-skivorna i samma datoroch sen så... verkar vara en med BT har iaf en lampa som det står blåtand com status på...

Så nu sitter jag här som ett fån och undrar hur i helvete jag skall få det här att funka :D
av oldtimersmc

Anders!

Vore ovärdeligt med en tråd om hur man gör för att få till det på "mellan svenska" :wink:
av andersuw
På mellansvenska vete f-n. Men turligt nog har jag redan skrivit ner hela skiten för en skånings räkning och om han förstod kanske du också gör det. ;-) So here goes. OBS att beskrivningen bara gäller den VIDA-installation från digital-life-354797 som vi båda har.

Tangentbord: Installationen antar från början att man har ett amerikanskt tangentbord. Detta blir lite bökigt, särskilt om man kör den svenska versionen av VIDA eftersom man då inte kan mata in å, ä eller ö annat än via särskilda kodsekvenser (ALT-tangenten plus en sifferkombination på det numeriska tangentbordet). Bäst är därför att byta tangentbord i VM (den virtuella maskinen) så att den vet att man vill köra svenskt. För att fixa detta gör du enligt följande. a) Tryck på startknappen längst ned till vänster i VM. b) Dubbelklicka på "Computer". c) Välj "Open Control Panel" i den övre horisontella menyn. d) Välj "Region and Language". e) Välj "Keyboards and Languages". f) Välj "Change keyboards". g) Välj "Add". h) Klicka på plustecknet vid "Swedish", sedan vid "Keyboard" och markera rutan märkt "Show More". i) I den nya meny som dyker upp, markera rutan vid "Swedish" och tryck OK. Det svenska tangentbordet dyker nu upp bland "Installed services". j) I menyn strax ovanför som gäller "Default input language", ändra till "Swedish". k) OK:a dig ut ur menyerna och stäng av kontrollpanelen.

Tidszon: Den virtuella maskinen (VMware Player) är från början inställd på litauisk tid. Det gör för det mesta inte så mycket. Man kan ändå se den rätta tiden längst ned till höger på "desktop" i det vanliga operativsystemet. Men ibland kan det ändå stöka till det lite att klockan i VMware Player och därmed VIDA går fel. Exempelvis kan VIDA avläsa exakt vid vilka tidpunkter en viss felkod registrerats och man kan bli lite förvirrad om dessa tidpunkter är en timme fel. Alltså är det bra att ändra tidszon även i VMware Player. Det gör du enkelt genom att, med den virtuella maskinen igång, högerklicka på tidsangivelsen längst ned till höger på den "desktop" du har inne i den virtuella maskinen och välja det alternativ där du kan ställa in tid och datum. Därefter är det hela rätt självinstruerande. Bara att trycka på knappen för att ändra tidszon och sedan hitta rätt alternativ i listan.

Utskrifter: Vanligen behöver man kanske inte skriva ut så mycket i VIDA. Men det kan ju finnas tillfällen när en utskrift är praktisk, t.ex. när man går till Volvo för att köpa delar och vill skriva ut en viss bild med tillhörande lista i reservdelsförteckningen. Den virtuella maskinen är från början inte utrustad med utskriftsmöjlighet. Men det går att lägga till. För att fixa det hela gör du enligt följande:

a) På "desktop" hittar du, när du installerat meföljande mjukvara enligt anvisningarna, en ikon märkt "VMware Player". Det är inte en ikon för att direktstarta den virtuella maskinen (en sådan får man fixa till själv om man vill ha en) utan man kommer med hjälp av den istället till en punkt där man kan göra vissa inställningar i den virtuella maskinen innan den startas. Dubbelklicka på ikonen märkt "VMware Player", välj "W7P-VIDA" upptill till vänster, och klicka sedan på "Edit virtual machine settings" nere till höger.

b) Tryck på knappen "Add" nedtill till höger i det fönster som då dyker upp, svara ja på frågan om du vill tillåta förändringar, välj sedan "Printer" och tryck på "Finish". Tryck sedan på OK.

c) Starta den virtuella maskinen, vilket du kan göra från den punkt där du nu befinner sig ("Play virtual machine" nere till höger) eller via den särskilda ikon på "desktop" som det kan vara klokt att lägga upp för det ändamålet.
Tryck på "Startknappen" (Windowsikonen) längst nere till vänster i den virtuella maskinen.

d) Om du där redan har en sökruta under "All programs" gå till steg e) nedan. Om inte, välj "Computer" i menyn till höger och sedan "Start Control Panel" uptill till höger. Välj sedan "Programs and Features" och "Turn Windows features on or off". Bocka sedan för "Windows Search" och tryck på "Restart Now" när du får förfrågan om det är tillåtet att starta om den virtuella maskinen.

e) Skriv "Services" i den sökruta som du hittar under "All programs" sedan du tryckt på "Startknappen" och välj det alternativ kallat "Services (med kugghjulsikon) som då dyker upp. Leta upp "Print spooler" i listan över "services", markera den, högerklicka och välj "Properties". Ändra "Startup type" från "Manual" till "Automatic". Tryck på "OK" och stäng av programmet som visar "Services". Starta sedan om den virtuella maskinen. Du bör nu ha utskriftstjänster till förfogande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dnordin skrev:
andersuw skrev:Själv köpte jag det här paketet och är väldigt nöjd både med grejerna och "kundservicen":

Tack för länken, ser ut att vara bra grejer.
En sak slog mig just, har ingen CD läsare i min dator...
Går det att få hem själva programmet utan cd-skiva?

En CD/DVD läsare Som du kopplar till datorn via usb kostar bara drygt en hundring.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]