Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Undrar om någon har tips på vad som hände med min xc70 D5 Polestar MY15. Ganska snart efter start kändes bilen skakig och lite kraftlös, indikerade på förlorat däcktryck så jag kalibrerade om. Smög sakta tillbaka hemåt, med jämna mellanrum tappade vi kraften. Önskan om kalibrering kom tillbaka. Ringde VOC som skickade bärgare. Bärgningskillen mätte däcktryck och det var precis som det skulle. Han körde en sväng med den och märkte inget fel. Jag körde själv iväg den till verkstad med bärgaren i följe. Då indikerades ingenting men jag upplevde den lite mindre kraftfull, eller så var jag mer försiktig. Har ni någon erfarenhet av det här?
/ Nina
Sensorer i hjulen eller det nyare sensorlösa?
Daniel73 skrev:Sensorer i hjulen eller det nyare sensorlösa?
Oj.... det har jag ingen aning om. Den är ju drygt två år gammal (garantitide :cry: ) och jag vet inte vad som gäller då...
Nina
Det går att se i displayen, för systemen heter lite olika. Nu har jag varken eller, så jag minns inte exakt vilka förkortningar det är som gäller. Men någon kommer snart att berätta det...
Exakt när är bilen tillverkad? Det kan du se via bilregistret. Just årsmodell -15 är speciell eftersom EU under det modellåret ställde krav på däcktrycksövervakning. När årsmodell -15 började tillverkas fanns ännu inget krav på att övervakning måste finnas men det tillkom hösten 2014. Volvo svarade med att standardmässigt införa övervakning fr.o.m. tillverkningsvecka 28 2014 (tror jag) via särskilda trycksensorer i hjulen (dTPMS). Detta var en dyr typ av nödlösning och strax därefter, vecka 38 2014 (tror jag), bytte Volvo fot och införde istället däcktrycksövervakning via ABS-sensorerna (iTPMS). Systemen infördes trots att svenska myndigheter gjorde undantag från EU-reglerna eftersom det här ansågs onödigt med sådan övervvakning just därför att däcksbyte ändå skedde halvårsvis, vid skiftet från/till sommardäck/vinterdäck. De två systemen (dTPMS och iTPMS) är helt olika så allt hänger på vilket system du har.
Men blockerar TPMS alarm motoreffekten ??? Trådskaparen skriver ju att bilen blir kraftlös och vibrerar när alarmen kommer ?

...Ganska snart efter start kändes bilen skakig och lite kraftlös...
... med jämna mellanrum tappade vi kraften...

Jag har sett när fel uppstår i ABS sensorerna Då tror bilen att det spinner/sladdar så den drar ned på effekten och t.o.m använder ABS bromsen så det vibrerar då den försöker häva sladden som det felaktiga systemet tror att bilen har. Bilen kan också tro att det är punktering pga samma knasig signal från ABS sensorerna.
VolvoB20 skrev:Men blockerar TPMS alarm motoreffekten ???
Den iTPMS som sitter i min V70 D4 -15 gör det i vart fall inte.
Tryckfallslarmet kan ju vara en felaktig sidoeffekt av att rotationssensorn på något hjul inte fungerar som den ska.
Om det är det som händer ska den gula "slirtriangeln" lysa när bilen tappar effekten, och effekttappet ska försvinna om man stänger av STC. Eller sätter bilen i reducerat DSTC-ingrepp är det ju nu. DSTC SPORT heter det på min bil. I instrumentet. I displayen står det numera ETC off.
Detta ser väl antagligen annorlunda ut i en 2015, kan jag tro.
Låter som en rimlig teori.
Tack för era svar :D . Kan dock erkänna att jag inte riktigt hängde med i alla svar :oops: . I vilket fall har jag fått hem pärlan idag. De hittade inget tyvärr utan jag ska köra på som vanligt så skall han in i datorn igen till veckan. Men har fått några svar i alla fall. Jag har inga sensorer i däcken tydligen. Att han blev kraftlös hade med strypt effekt att göra. Skönt, trodde ett tag att hela bilen la av. Så det är ut och testa :D
Nina
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]