Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sev
Tja!

Idag när jag körde bilen märkte jag att växlarna plötsligt var tröga att få i, mer eller mindre våld krävdes rent utav!? Från att tidigare kunnat hala i växlarna med lillfingret. När jag stänger av motorn så känns växellådan precis som vanligt, men när jag slår på motorn så uppstår ett kraftigt motstånd att få i växlarna. Upplevde det som att det blev värre under den lilla tur som detta uppstod i. Var nära på att inte kunna ta mig upp på garageuppfarten. Kopplingen känns precis som vanligt och bilen har rullat 15000 mil. Tips på vad detta kan handla om?

Med vänlig hälsning, Sevve
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det låter som när kopplingen la av på min V50 D2 MY11 jag hade tidigare.
Normalt med motorn av, omöjligt att växla med motorn på.
Den hade då gått 6000 mil...
av Sev
Ok, skumt bara att det kom så plötsligt? Man tycker ju att problemen borde växa fram över tid allteftersom kopplingen slits. Vi får se vad dom säger på Volvo. Såklart händer sånt här på helgen....
av Henry
Att det inte går att växla beror på att synkroniseringen i lådan hindrar växeln att gå i när inte kopplingen öppnat ordentligt. Antingen kopplar den inte ur ordentligt eller så är någon synkroniseringsring skadad.
av Hans995
Fick luft i systemet (V70 -07)efter att hustrun slirat lite väl mycket på kopplingen i en backe. Då tog kopplingen lite lägre. Fick problem att få i växlarna. Fixades med en luftning hos volvo, 500kr.
av rid54
Sev skrev:Oljenivån är bra. Kvalificerad gissning att den är hydraulisk.
Alltså, nivån i kopplingens hydraulsystem var nog det som frågades om, om det nu skulle vara nåt missförstånd. Kopplingen manövreras via hydraulik, om det fattas vätska, kan det bli svårt att koppla ur. Samma behållare som bromsvätskan brukar det vara, fast ett eget "fack".
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]