Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baselord
Har de 2 senaste tankarna (etanol) märkt att när det är mindre ca än 10 liter kvar i tanken börjar bilen hacka och hosta något fruktansvärt vid gaspådrag, framför allt när motorn är kall.

Lugn acceleration går bra men vid mer än halvgas hackar bilen. Känns precis som att den inte får bränsle (gamla moppen betedde sig exakt lika när soppan precis skulle ta slut).

Inga felmeddelanden och fenomenet slutar direkt då jag tankat!

Vad kan det bero på? Igensatt bränslefilter eller kan bränslepumpen vara kass?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du adapterat efter konstens alla regler? Alltså kört utan avbrott i ca 2 mil i landsvägsfart, eller ungefär en kvart om man vill räkna tid i stället? Du får naturligtvis stanna vid korsningar och rödljus m.m, men inte stänga av motorn under adapteringen. När och om du har adapterat rätt behöver du aldrig tänka på det mer så länge du kör på samma bränsle.
Om du har möjlighet så är det naturligtvis bra att mäta strömmen till bränslepumpen. En tångamperemeter borde vara det rätta instrumentet. En frisk och fräsch pump drar mindre ampere än en sliten och gammal. Gäller även om filtret börjar sätta igen. Då blir det mer motstånd för pumpen och den får jobba hårdare. Dessvärre vet jag inte vad en frisk pump skall dra, men det finns andra som vet det.
Kan vara de problem som diskuteras i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=98599

Tror det kan finnas mer än en tråd som diskuterar dessa problem.
av Mwi
Tippar på bränslepumpen min betedde precis så, när det var 10-15 liter bränsle kvar i tanken så dog motorn om man varvade över 1500 rpm under det så gick den fint eller med mer bränsle i tanken. Inget precis okänt fel tror till och med det fanns något servicemedelande om det men beroende på miltal och ålder på bilen så täcks det av Volvias försäkring om man har det, så det behöver inte bli så dyrt att fixa.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]