Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FidoLito
I höstas när jag skulle byta till vinterdäck på en volvo v70 2.4d 2006a för första gången så satt hjulbultarna extremt hårt och de enda sättet jag kunde få loss dom var att hoppa på verktyget för att lossa på alla bultarna och när jag fick loss vänster framhjul så lossade även den skruv som sitter i mitten innanför bromsskivan och efter att jag satt ihop allt igen och bytt däck så står ratten snett när däcken pekar rakt frammåt och jag undrar om det är någon som har en aning om vad som kan ha hänt? jag har snackat med ett antal mekaniker om det men ingen har kunnat svara på vad som hänt så jag kan bara hoppas på att någon på forumet varit med om samma sak nu.
av Xanthopteryx
StefanN skrev:Du lyckades alltså dra loss hela navet vid däckbytet?
Är man stark så är man...

Är båda däcken riktade rakt fram eller är det ena rakt och det andre snett?
av Cox
Även om man lossar hjulnavet så pekar inte hjulen snett, vad har du lossat? P·Ändar ?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
av MickeM
Har hänt mig flera gånger. Byt tillbaka hjulen så står ratten rakt igen.
Vet inte varför det blir så ibland.
Lokala däckhandlaren känner också till fenomenet.
Även den jag brukar få hjulinställning av.
Ingen har förklaringen.
Har inget med däcktryck däcktyp, dimestion eller nått att göra.
Vanligast på vinterhjul men händer sommarhjul också.

Jag skiftade sida på hjulen en gång också. Blev bra.
Men då måste däckmönstret tillåta det.
Användarvisningsbild
av apersson850
I så fall har tomten varit här också, för det där fenomenet har jag också råkat ut för. Inte med den här bilen, dock.
av Leafs
Jag har varit med om det med tre olika bilar, Honda, Saab och Volvo. Det intressanta är att bilen går spikrakt även efter att detta mysterium har uppstått. Ingen snedslitage kan synas på däck när man byter tillbaka heller. Ingen problem med Bilprovningen heller. Sjukt mysko....
av Exyzäta
Titta på däcken rakt ovanifrån. Det ena kan vara mer slitet i ytterkant och det andra mer i innerkant. Då får däcken automatiskt en mer lutning åt ena eller andra hållet. Behöver inte vara mycket alls för att fenomenet ska uppstå.

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]