Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaghatarminbil
Hej.
Har fått ett jäkla bekymmer med min v70 D4 2013.
Motorlampan tänds 12 mil efter att verkstaden släckt den och åtgärdat felkoden som lagrats.

*egr-ventil (bytt)
*Något med laddtrycksstyrning (Ny mjukvara)
*samma som ovanstående. (Hittade ett luftläkage)
*tempgivare
*tempgivare igen (Bytt)
*Nu lyser skiten igen, inte hunnit kolla felkod än.

Varenda jäkla gång kommer jag 12 mil innan lampan tänds igen. Känner någon igen detta? Vaad har ni för erfarenheter.

Tack på förhand.
av berrabus
OM det har varit samma beteende hela tiden har ju verkstaden inte åtgärdat det som skapar felkoden.

Vad var det för felkod du lämnade in den till verkstaden och som de skulle åtgärda?

Sedan måste du läsa ut vad det är för felkod nu.
ECM-P140700 är folkoden och var även från början.
Även ECM-P003A85 förekommer men står som icke aktiv.

Nu vill verkstaden byta egr-ventil igen för att försäkra sig om att den nya funkar.
av snabbis
Har du 5cyl ? Den felkoden känner jag igen, på dom brukar det kunna vara laddtrycksgivaren på intercooler fast felkoden betyder inte det felet, tror tom det finns en TJ på det , den TJ täcker dock bara vissa ÅM, men vi har bytt på massa bilar utanför . Men jag kan ju blanda ihop felkoderna. Ser ju en del på dagarna..

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av ingo86
jaghatarminbil skrev:Hej.
Har fått ett jäkla bekymmer med min v70 D4 2013.
Motorlampan tänds 12 mil efter att verkstaden släckt den och åtgärdat felkoden som lagrats.

*egr-ventil (bytt)
*Något med laddtrycksstyrning (Ny mjukvara)
*samma som ovanstående. (Hittade ett luftläkage)
*tempgivare
*tempgivare igen (Bytt)
*Nu lyser skiten igen, inte hunnit kolla felkod än.

Varenda jäkla gång kommer jag 12 mil innan lampan tänds igen. Känner någon igen detta? Vaad har ni för erfarenheter.

Tack på förhand.

Låter väldigt likt felet jag hade på våran 5cyl 163 hk. Visade sig vara tryckgivaren som sitter på insuget, köpte ny 359kr släckte felkoden. lampan släckt!
Jag har en 5 cyl 2.0 liter D4. Jag har bytt laddtrycksgivare, egr-ventil någon vacuumventil till turbon och ytterligare en elpryl i egr-systemet. Inget har hjälpt. Lampan har tänts efter ca 13 mil. Senast när jag återställde motorlampan fick jag varning om låg batterispänning (tändningen stod på en stund). Jag laddade batteriet . Nu har jag kört 16 mil utan att lampan har tänts. Kanske dags att byta det batteriet. Håller tummarna att detta är orsaken. Återkommer med info.
Senast redigerad av 2 bjuran, redigerad totalt 0 gång.
av Daniel73
bjuran skrev:Jag har en 5 cyl 2.0 liter D4. Jag har bytt laddtrycksgivare, egr-ventil någon vacuumventil till turbon och ytterligare en elpryl i egr-systemet. Inget har hjälpt. Lampan har tänts efter ca 13 mil. Senast när jag återställde motorlampan fick jag varning om låg batterispänning (tändningen stod på en stund). Jag laddade batteriet i motorrummet (tror det är för eco drive). Nu har jag kört 16 mil utan att lampan har tänts. Kanske dags att byta det batteriet. Håller tummarna att detta är orsaken. Återkommer med info.

Eco drive?
Hur menar du?
av bjuran
Bilen har två batterier. Ett är placerat i motorrummet och används (om jag kommer ihåg rätt) för att starta bilen om man nyttjar auto stopp/start funktionen vid trafikljus (eco drive). Det ser ut som att styrenheten får sin spänning från detta batteriet. Bilen är årsmodell 2013.
av Daniel73
bjuran skrev:Bilen har två batterier. Ett är placerat i motorrummet och används (om jag kommer ihåg rätt) för att starta bilen om man nyttjar auto stopp/start funktionen vid trafikljus (eco drive). Det ser ut som att styrenheten får sin spänning från detta batteriet. Bilen är årsmodell 2013.
Fast start/stop är ju oberoende av eco+ läget.
Det lilla batteriet ger ström åt div system när motorn är stoppad. Dåligt batteristatus gör att motorn ej autostoppar men påverkar ingenting när man kör.

Trodde inte att dom 5-cyl 2-liters hade start/stop?
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]