Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Huddingeroland
Har en V70 2.0F från 2010. Sonen hämtade ut en Leasing- Mondeo med ovanstående däck, men han ville ha 17"-hjul så däcken blev över. Får dom plats i hjulhusen på min V70? Nu har jag torra original 205-60-16-däck varav ett med en spik i :-). Någon som vet? Gummiverkstan jag frågade var osäker.
av andersuw
Borde ligga helt inom felmarginalen tycker jag. Diametern ökar med ca 12 mm vilket innebär att du bara behöver 6 mm reservutrymme i hjulhusen. Kan knappast vara något problem särskilt som däcksbredden är så pass begränsad. Rullomkretsen ökar med knappt två procent vilket också är helt inom toleranserna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Ja som väntat. Du får dock räkna med att hastighetsmätarrabatten minskat ett par snäpp jämfört med tidigare. :-)
av Schmoyoho
Jag bytte till högre däckprofil på mina sommardäck förra året och jag kalibrerade "mig själv" genom att köra runkeeper med farthållaren på 100 km/h. Tror min GPS-fart landade +/- 1 km/h om mätarfarten men har efter mycket efterforskning kommit fram till att man ändå kan ligga några km/h på mätaren över skyltad fart utan att kamerorna blixtrar :)

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]