Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slöo
Har haft det stora nöjet att få prova en S80 V8.
Det var bland det roligaste jag gjort med skorna på.
Som Volvo-nörd blev jag inte besviken den hade allt man kunde förvänta sig av en Volvo, samt en massa mer.
Sen om jag skulle köpa en sådan, nja har man haft en kombi så finns det ingen större risk att man skaffar en sedan.
Men motorn på S80:in var grym! :lol:
av MGZTT
Än om Volvos V8 är en riktigt trevlig pjäs så skulle jag aldrig köpa en S80 V8. Jag tycker inte riktigt att bilen känns som en 600-700 000-kronorsbil. Inredningen känns inte så påkostad och ganska plastig. Det är långt kvar till de tyska konkurrenterna i det avseendet.

Själv har jag nyligen införskaffat en demokörd D5:a som "bara" kostade hälften och i den prisklassen kan man leva med plastigheten. I det läget känns Volvon riktigt prisvärd jämfört med tyskbilarna.

Om jag stod i begrepp att köpa en lyxlimo för 600-700 000 kr, och fyrhjulsdrift inte var absolut nödvändigt, så skulle jag nog aldrig ens snegla på Volvon, utan tveklöst välja en BMW 550i eller Audi A6 4,2 quattro. Men om några år däremot, när man kan hitta en fräsch begagnad S80 V8 för ungefär 250 000 kr kanske.... Fast då kostar väl soppan över 15kr/litern så då är den väl inte intressant av den anledningen istället!
av mooos
Jag har haft förmånen att få jämföra S80 V8 mot Audi A6 4,2 Q, Bmw 545, Mercedes E500 och Saab 9-5 Aero. För 600-700 tusen får man en fullskiten S80 medans tyskarna i det fallet är väldigt sparsmakade. Motsvarande Audi landar nog på runt 800-900 tusen. På vägen kan jag inte se att tyskarna är så mycket bättre än volvon men på bana var dom strået vassare. bästa baksätet hade t.ex bmw medan mercedes och audi var ganska mediokra. Jag har kört D5:an som tjänstebil tidigare och det var en tidig bil men nu har jag 3,2:an en senare tillverkad bil och det är en enorm skillnad i upplevd byggkvalitet och jag kan säga att det inte är så långt kvar till tyskarnas klass.

Mvh Henrik
av Steff 99
Nya S80 en maskerad Ford Mondeo med V8:a :cry:
av MGZTT
Fel! Nya Mondeo är en S80N i "Fårdakläder"! :) Tycker inte att det är någon direkt "Mondeokänsla i min...
av grabb85
Tycker nog att man borde kolla på mer än bara känslan i bilen, för vissa är vissa matrial en känsla av kvalitet men för andra ska det vara ett annat så det där tycker jag man får hålla lite för sig själv men en sak jag tycker att man ska tänka på med tyska bilar är att dom har ju inte alls samma krav lack och rostskydd som volvo utan känner flera som har bmw som bara är några år som har börjat rosta.
av grabb85
Tycker nog att man borde kolla på mer än bara känslan i bilen, för vissa är vissa matrial en känsla av kvalitet men för andra ska det vara ett annat så det där tycker jag man får hålla lite för sig själv men en sak jag tycker att man ska tänka på med tyska bilar är att dom har ju inte alls samma krav på lack och rostskydd som volvo utan känner flera som har bmw som bara är några år gamla och som har börjat rosta i baklucka.
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan ju också kolla runt på hur bra service man kan få om man måste in på en repration, eller vid årliga servicar m.m.

(hele bilägandet ska ju vara bra!)
av linnar
MGZTT skrev:Än om Volvos V8 är en riktigt trevlig pjäs så skulle jag aldrig köpa en S80 V8. Jag tycker inte riktigt att bilen känns som en 600-700 000-kronorsbil.
Smaken är som baken. Men gämförelsen här ovan stämmer inte. En standard S80 med V8 kostar 501 900 på Bilia. Den är också riklight utrustad:

Musikanläggning AM/FM/LW, RDS, ARI/EON, inkluderar CD och MP3 CD-spelare
8 högtalare
Färddator
Klädsel av läder
Framsäte förare, uppvärmt och individuellt , el-justerbara med 6 funktioner höjdjusterbart med svankstöd vippbart , framsäte passagerare, uppvärmt, individuellt och höjdjusterbart med svankstöd vippbart
Baksäte 3 platser med bälte, asymmetriskt nedfällbart ryggstöd och säte lutningsbar och uppvärmd med fast sits
Läderklädd höjdjusterbar teleskopiskt justerbar fler-funktions ratt
Progressiv servostyrning
Mugghållare för framsäten och baksäten
Ventilationssystem , pollenfilter med aktivt kolfilter
Luftkonditionering med automatisk klimatkontroll
Elektriskt justerbar uppvärmd delvis färgad ytterbackspegel vidvinkelspegel på förarsidan och passagerarsidan regnbortstötande
El-fönsterhissar fram och bak varav 2 ett-trycksstyrda med klämskydd
Startspärr
ABS med motorstyrning
elektroniskt anti-spinn system
Bi-Xenon
Justering huvudstrålkastare inifrån höjdjusterbara med fördröjd avstängning
Krockkudde fram förare och passagerare med sittsensor
Sidokrockkuddar framsäte
Takkrockkudde fram & bak
2 aktiva nackskydd för framsäten , 3 höjdjusterbara elektriskt justerbara nackskydd för baksätet nedfällbara vid backning
Vindrutetorkare regnsensor

Tog bort en del grejs som alla har.

Samma utrustning i BMW, Audi eller Mercedes kostar avsevärt mer.
Om man "maxar" alla bilarna kommer skillnaden att bli ännu större.

Om man gämför S80 V8 med bilar i 500 000kr-klassen hamnar vi i ett helt annat läge -fördel Volvo.
Detta skrev flera motortidningar om också. Tom Tyska protektionistiska tidningar kröp till korset och skrev att det var ovanligt mycket bil för pengarna.

Men som sagt, smaken är som baken!
Användarvisningsbild
av xandu
Håller inte med att nya S80 är en Ford mondeo. Snarare tvärtom.
Volvo har faktiskt utvecklat nya delar till modellen. Sen om de monteras i en mondeo det är en annan fråga.
Tycker att V8 borde ha mer hk men det kommer säkert.
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]