Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter en lång frånvaro sedan mitt förra inlägg har jag för 1,5 år sedan köpt en V70II 2,5FT Aut Summum MY11 14000mil (nu) med MASSOR av utrustning, det är bara några möjliga prylar som "fattas"! Den har bl.a. taklucka, navigator, ventilerade stolar och Premiun Sound med Sub! :D
Men...säg den glädje som varar...
Nu är det fel på bakluckan och motorn drar vatten!
Dessutom är den lite hårdväxlad på 1:an om bilen är det minsta i rullning.

Det mest akuta är bakluckan.
Den började krångla vid stängning under vintern: Luckan går igen, låset klickar in, men direkt efter låset är klart öppnar den sig själv igen. Från början kunde man få den att stänga efter lite bök, typ att hålla emot så motorskyddet löser ut när den vill öppna sig igen och efter stund kunde låset låsas utan att luckan öppnades. Men nu går det helt enkelt inte att stänga den. Lyckades till slut hitta en säkring så motorn kunde stängas av. Men problemet är att låset då heller inte låser luckan och därför verkar inte övriga centrallåset fungera, så det går alltså inte låsa bilen. Sätter jag i säkringen, öppnas luckan.
Har sökt på forumet utan att hitta något om mitt problem att den öppnar sig själv.
Några tips??
Vad är felet? (Jag misstänker själv att det kanske sitter någon givare i låset som krånglar)
Kan man koppla ur motorfunktionen och ändå få centrallåset att funka (tillfälligt)?
Tacksam för hjälp!

Ps. Säkringsållarna i bilen stämmer inte utseendemässigt med vare sig boken som följde med bilen eller web-versionen hos Volvo Cars som jag kan se under min inlogging. Det var knepigt att hitta rätt säkring. Ds
/L-O
Senast redigerad av 1 los945, redigerad totalt 0 gånger.
Xanthopteryx skrev:Långskott men har du provat att starta om bilen?
Helt strömlöst (kolla så det inte är dubbla batterier) och vänta, gärna någon timme iallafall.
Du menar alltså med "starta om" att koppla ur batteriet?
Nej det har jag inte gjort. Skulle kanske kunna vara en idé...Men är det inte en massa andra "biverkningar" som kan hända då, att den tappar kalibrerade värden osv, kanske med fönsterhissar t.ex?
Finns det några fällor, eller att det blir massa grejer att "fixa tillbaks" genom att dra ur batteriet?
Tror jag avvaktar med omstart tills jag vet lite mer om vad det kan innebära :)

Dubbla batterier? Jag har ett i motorrummet framför ratten. Var skulle isåfall det andra sitta?

Det som talar mot en "omstart" för mig är väl att det började med att småkrångla, blev bättre ett litet tag, började igen och blev helt kört nu i helgen.
Låter kanske lite mer som en glappkontakt tycker jag.

Luckan gick ju att stänga nu med urdragen säkring, så det kan iofs inte regna in, men jag vågar ju inte lämna bilen nånstans nu när den inte går att låsa.

/L-O
Som på exempelvis den V90 vi beställt är det ett batteri i bagageutrymmet och ett i motorrummet.
Vad som händer vid strömbortfall, tja... Kalibrera fönsterhissar brukar vara lätt i allafall. =)

Kan mycket väl vara glappkontakt ja, men datorer du vet... Märkligare saker har ju hänt.
Och klassikern: Har man dragkrok kan även det få andra saker att spöka.

Någon gång läste jag om när n trasig temperatursensor i backspegeln fick motorlampan att go bananas.
Troligast är åtminstone en av de givare som sitter inne i låset har havererat. Förmodligen får luckan något slags felaktig information, och så tror den att den ska öppnas. Klagar bilen på att luckan är öppen om du försöker köra med luckan öppen, eller tror bilen den är stängd?
apersson850 skrev:Troligast är åtminstone en av de givare som sitter inne i låset har havererat. Förmodligen får luckan något slags felaktig information, och så tror den att den ska öppnas. Klagar bilen på att luckan är öppen om du försöker köra med luckan öppen, eller tror bilen den är stängd?
Om jag kör med luckan öppen så säger den att luckan är öppen. Om jag kör med stängd lucka (säkring urtagen) ser det normalt ut (inget larm)
Kan vara kortis i knappen på luckan så bilen tror att någon vill öppna den hela tiden, borde gå att se med dator.
Har du ingen knapp utan ett handtag så sitter det en brytare innanför handtaget.
Om du tar bort innerbelys i taket bak så sitter det en skruv där sen drar du ner plastbiten och delar en kontakt som går till luckan, brukar bli dålig kontakt på jordledningen där, tror den är svart och sitter i ett hörn i kontakten men kolla alla stift.
LeifA skrev:Kan vara kortis i knappen på luckan så bilen tror att någon vill öppna den hela tiden, borde gå att se med dator.
Har du ingen knapp utan ett handtag så sitter det en brytare innanför handtaget.
Jag har en knapp på luckans underkant som man stänger med och man öppnar genom att trycka lite lätt på handtagsknappen (eller via fjärr, eller knapp på instrumentpanelen).
Knappen i luckhandtaget har inte heller kännts 100% på senare tid, ibland när man trycker händer inget på en gång utan man får börja öppna luckan fr hand, men då brukar motorn komma igång. Vet inte om själva knappen är lite glapp, eller om det har att göra med de nya problemen att det inte går att stänga.
Knappen på luckan verkar dock funka eftersom man kan stoppa en öppning/stängning genom att trycka på knappen. Så den verkar ju inte "ligga till" hela tiden.

Vad menar du med "att se med dator"? Är det lämna in som gäller eller går det att se själv med en OBDII-läsare?
Isåfall kanske läge att köpa en sån!
LeifA skrev:Om du tar bort innerbelys i taket bak så sitter det en skruv där sen drar du ner plastbiten och delar en kontakt som går till luckan, brukar bli dålig kontakt på jordledningen där, tror den är svart och sitter i ett hörn i kontakten men kolla alla stift.
Det låter ju som en första åtgärd att kolla där! Tack för tipset!
Men det låter trångt om det är bara via hålet där lampan sitter?!

Förresten: Försökte stänga av lampan när luckan stog helt öppen, men hittade ingen knapp på lampan som jag har i min 945:a. Är den bortrationaliserad, går det inte längre att stänga av lampan? (testade med knappen på främre kupèbelysningen om den ev. styrde även bakre, men den bakre lyste ändå!
Jag tror knappast att felet har med jordförbindelsen till luckan att göra. Det är i och för sig inte ovanligt att den förbindelsen krånglar. Men om det var den som felade borde resultatet bli att grejerna inte funkade alls. I ditt fall är ju dock problemet att de funkar på fel sätt.

Jag är heller inte säker på att felkodsläsning är till särskilt stor hjälp i just det här fallet även om det annars ofta är det och även om det alltid är klokt att pröva den möjligheten om man har en felkodsläsare av rätt sort till hands.

Som apersson850 är inne på misstänker jag att det handlar om någon sensor/mikrobrytare någonstans som ger fel signal. Jag misstänker t.ex. att mekanismen är konstruerad så att om den inte känner att den klarat av att stänga så öppnar den igen. Problemet skulle således kunna vara att det är fel på den sensor som skall tala om för styrenheten att luckan nu är stängd.
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]