Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke83
Varnar för ett rätt långt inlägg.

Har en fd 3årig leasingbil V70 2013 D4 manuell fwd som hade gått 4500 mil när jag köpte den.
Nu har den gått 6250 mil och tänkte serva den igen.

Bilen är tidigare servad vid:
1698 mil en basservice.
3337 mil en anpassad basservice
4795 mil då jag nyss köpt bilen bytte jag själv olja & filter samt luftfilter & kupefilter.

Nu tänkte jag serva den för den har gått ca 1500 mil sen senaste oljebytet.
Sett att i början på serviceboken är det är ikryssat 3000 mil eller årligen på den.

Jag anser det är alldeles för länge att köra mer än 1500 mil mellan oljebytena.

Vad är skillnaden mellan en basservice , underhållsservice & en anpassad basservice?
Volvos servicebok må ju va en av de mest innehållslösa för oss som bilägare?
Hur vet man när vad ska göras? t.ex byta glykol, byta bränslefilter osv.
Vet ju att kamremmen är vid 18000 mil. Men när görs allt annat?

Sen undrar jag om det är nån som har service protokollet på vad volvo gör när man har in bilen?
Dvs allt de ska ha betalt för t.ex smörja dörrgångjärn, okulärbesikta damasker osv...
Brukar ju finnas en lista på 20-30 punkter som kollas.
När jag hade en VAG bil var det inga som helst problem få den utskriven. Detta går inte på volvo påstod dom när allt låg i deras datasystem.

Ja fick iaf pris på en underhållsservice på Volvo de skulle kosta mig 5900 kr.
Då byts olja & alla filter inklusive bränslefiltret.

Vad har ni andra fått betala för en sån service?
Känns som det är mycket stämpeln man får betala för
Med tanke på att delarna kostar ca 1000 kr och jobbet tar max 1,5 timme.
Ja, alltså, du betalar för en "garanterad kvalitet".
Serva hos typ mekonomen, och du missar eventuella kampanjer (garantibyten), får själv passa på förändrade intervall och att olika komponentutbyten sker efter intervall, byts till en eventuell uppdaterad typ (kanske remspännare som exempel).
Dessutom är de ofta dyrare än märkes.
Du vill alltså ha ett serviceschema?
Jag har två varianter på schema till min bil (som inte är detsamma som din) Det ena är en utskrift från Vida som verkstaden hade gjort. Det fick jag med bland andra papper, faktura, materialspes etc. etc. Det har dock en begränsning. Det sträcker sig bara upp t.o.m 20 000 mil. (Jag har kört ungefär 12 500 mil i dagsläget så det räcker ett tag till)

Det andra fick jag från Volvocars härom veckan. Det är det lite mera välkända (kanske?) i flerfärgstryck och komprimerat på en A4-sida. (Vidautskriften är på 3 A4-sidor. Kanske något mer detaljerat? Framförallt till just min modell, V70 2.0F -08) Jag fick det här som en Exel-fil för jag hade en fråga om just glykolbyten vid service. Jag återkommer till det. Deras svar var ganska oklart och väldigt nära God dag! Yxskaft. Dom här flerfärgsschemorna gäller för ett flertal modeller så det kräver lite förstudier för att få ut något av det. Och det framgår inte några årsmodeller! Du har en 2013. Jag skulle nog vara lite betänksam till att använda ett schema för en -08 till en -13. Diesel på köpet.

Följande kan alla andra läsa också. I alla äldre instruktionsböcker som jag har kollat står det att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet. Det "tar slut" efter två år. Detta har både bilfabrikanter och glykolfabrikörer uttalat. Därför gällde tvåårsintervallet tidigare. Om man tittar i dagens instruktionsböcker och servicescheman står det inte ett ord om två år. Det står (ungefär): Kontrollera köldbeständighet och vätskenivån! Fyll på vid behov. Ungefär så står det. Därför skrev jag till Volvocars för jag ville veta om tvåårsintervallen var avskaffad och när det i så fall hände? Jag har aldrig hört eller sett något sådant. Och man kan ju tänka vidare på detta. Det finns så kallad Long Life-glykol som sägs fungera i flera år. Har all "vanlig standardglykol" helt plötsligt, mig ovetande, blivit Long Life-glykol? Prisnivån har åtminstone inte givit mig några sådana tecken. Den kostar ungefär lika mycket som för 20 - 30 år sedan om man ser till inflation och pengavärde. Jag kollade också mina äldre fakturor på servicejobb. Det framgår ingenstans att man har bytt eller fyllt på glykol.
Jag skall inte gå in på Volvocars svar, men som sagt, det var rätt mycket God dag! Yxskaft. Plus att jag fick Exeldokumentet och två produktdatablad. Men Exeldokumentet svarade egentligen inte samma som Volvocars.
Jag talade med en annan person, som jag tycker verkar väldigt välinformerad i bilvärlden. För honom gällde fortfarande generellt två år, men han hade den åsikten att ju längre en vattenlösning får vara opåverkad från yttervärlden, försvinner syret ur vattnet och rostbenägenheten minskar. Han jämför med vattnet som vi har i våra värmeelement i bostadshus. Där finns inget rostskydd. Inte heller något syre. Element rostar vanligtvis inte inifrån.
Nicke83, vill du så är det inte fel att byta kylarvätska vart annat år. Men om du (eller någon annan) inte har fyllt i mera färskt vatten, med eller utan glykol, så skall du inte behöva byta vätskan. Detta under förutsättning att vätskan är glasklar. Den får naturligtvis ha den lagstadgade "glykolfärgen" men får inte vara grumlig och brunfärgad. Då är det byte direkt som gäller. Och naturligtvis skall du kolla köldbeständigheten. Behöver du bättra på den så är det ju lika bra att fylla på helt ny vätska, 50/50 glykol och vatten. Och det är vanlig etylenglykol som gäller.

Ett tillägg: Läs om historien om yxskaft här: https://www.bergvikskog.se/nyfiken-pa-s ... g-yxskaft/
mbc skrev:Gjorde en underhållsservice på min för 2 veckor sedan.
4220:-
15500 mil, v70d3 aut-2013
Byte olja,oljefilter samt kupefilter.
Lite kontroller och mjukvaruuppdatering.
Och de gjordes hos en auktoriserad volvo handlare?
av mbc
Nicke83 skrev:
mbc skrev:Gjorde en underhållsservice på min för 2 veckor sedan.
4220:-
15500 mil, v70d3 aut-2013
Byte olja,oljefilter samt kupefilter.
Lite kontroller och mjukvaruuppdatering.
Och de gjordes hos en auktoriserad volvo handlare?
Japp
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]