Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Undrar om det finns nån temperaturgräns där dieselvärmaren inte startar? Min startade varken igår lr idag då det varit ca 7 - 8 plusgrader. Hade ställt in tiduret. Den har alltid fungerat tidigare. Innan den här "värmeböljan" :wink: kom över oss så startade den alltid. Använder den varje vecka när jag åker till och från jobbet. Pendlar ca 10mil varje dag.
keroan skrev:+15 är gränsen för värmaren att starta enligt manualen till min bil.
Men jag har aldrig testat själv.
Har kollat min instruktionsbok men hittar inget om bränslevärmare. +15 grader vart det inte men kanske nånstans mellan 7 och max 10 plus. Kan ju vara så att det är en lägre gräns på vissa årsmodeller.
perin skrev:Det finns ingen risk att solen ligger på och det blir varmare än +15 grader där temp. givaren sitter. Bara en tanke.
Ja det ligger nåt i det du säger. Bilen står ju på en öppen parkering och solen ligger på ända fram tills jag slutar, vilket är vid 18.00. Tiduret är satt på 18.05.
apersson850 skrev:För min 2012:a är det +15°C som är gränsen. Det måste vara kallare än så för att värmaren ska starta. Jag har redan haft termometern till att visa +26°C i år, en solig dag.
Ja det verkar som att det är så. Lufttemperaturen vart ca 7-8 grader men inne i bilen samt hela plåtytorna blir ju rätt så uppvärmda. Ska forska i detta lite till, nästa vecka ska bli lite kallare igen och då om allt stämmer så ska den starta. :-)-)
Kimmen90 skrev:Startspärren kanske har gått in. Man får inte alltid ett meddelande i färddatorn om det.
Ok nu hänger jag inte med längre. Vad menar du? Finns det en startspärr för webasto'n? Startspärr är nåt jag associerar med billarmet.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]