Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av attitude
Hej

Jag har fått en felkod "too rich of idle" sedan 2-3mån tillbaka och rengjorde efter andra uppkomsten spjällhuset. sedan dess har felkoden hållit sig borta 1 månad.

Idag påväg till jobbet dog bilen (kökörde med tomgång och den svarade inte på gas samt hostade ner på 400varv och gick skitdåligt på fullgas upp till 2000 varv). Fick stopp vid vägkanten och ville inte starta rent trots 5 min vila. Efter bärgning 5 km så startade den fint utan åtgärd (2v väntetid på verkstaden) - så jag körde hem bilen.

Nu försöker jag luska ut vad det är för fel på den.

bränsletryck kring 300 och ökar vid fullgas acc.

vid fullgas acc så är spjälhuset på kring 50%

spjällhus och MAF svara snabbt på gas med växel ur

vid tomgång säger MAF 4g/s (är inte det lite högt - läste att normalt är 1g/s per liter motorvolym). Vid fullgas acc går MAF värdet upp till 140g/s. den accar bra utan att tveka nu.

o2 sensorn med ljummen motor ligger runt 0-0.1V. på besiktning för 2 mån sen var Lamda helt ok och då hade den satt felkod första ggr.

barometern är fast på 14.4 psi vilket ju motsvarar 0,9928ar så det låter ju rätt i Göteborg

shortterm fuel trim på tomgång är aningen negativ.

tips? Tänkte ta och rengöra MAF imorgon... Kan man skruva ur sensorn utan att lossa röret? https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?m= ... 177&lng=de

ser inga spruckna slangar eller så.

Tips på bra verkstad i Göteborg/Partille som kan söka vakumläckor?
Ingen som vill dela en teori?

Har köpt en MAF renköring på Mekonomen för 102kr men frågan är om man skall våga sig på att ta den till jobbet eller ej... Bärgning kostar ju ändå 1500kr, men 2 veckor på buss med dubbla restiden är inte heller kul...
Sensorn går att skruva loss, ja. Jag har rengjort min sensor med en MAF-rengöringsspray, bara för att jag tyckte det var kul. Men det var före jag visste att en ny kostade någon tusenlapp, märkte ingen skillnad och hade inga problem varken före eller efter.

Läs felkoder med VIDA skulle jag säga, är nog svårt att felsöka sig till något vettigt genom att gissa vilka värden som är bra och vilka som är dåliga. Jag tror inte det skadar att testa rengöra LMM:en men jag tror inte heller felet ligger i ev. smuts på sensorn. Smuts kanske ger felaktiga värden men bör inte göra så att bilen dör för att sedan gå bra igen.
Rengjord sensor och vet inte om den mäter bättre nu. 3.4g/s vidd varm tommgång. 160g/s vid fullgas acc.

Höll fingret på oljestickans hål med kall motor och tycker den suger lite där. Vevhus vent?

Bilen har gått 22000mil.

Idag dog den igen och kunde omstartas så jag kom halvvägs hem sen hela vägen hem. Nu vägrar den starta på garageuppfarten. Se mätvärden när den hostar igång och sen självdör. Jag rör ingen pedal.
Screenshot_20170318-181343.png
Självdör
Screenshot_20170318-181343.png (922.92 KiB) Visad 579 gånger
Skall suga ur oljestickans hål, om inte då har du vevhusventproblem
Bilen går bra i 15 minuter på tomgång bränsletryck 40 psi. Startar jag om bilen så är bränsletrycket 60 psi första 10 sek för att sen snabbt falla tillbaka till 40 psi. Låser jag bilen och försöker starta efter en minut så går bränsletrycket bara kort upp till 20 psi enligt diagnos för att sedan falla till 0 psi. Bilen startar ej. Inget undertryck i tanken.

Det väsnas lite under bilen när man låser / låser upp. Väser liksom. Aldrig noterat det innan.

Bränslepump eller sensor? 2.5t har väl inget bränslefilter?

Felkod p0089 är nu pending. Suction control valve stuck. Har 2.5t återmatning till bränsletanken?
av limen
Kanske inte är till någon som helst hjälp men jag har en V70 2,5t -98 som hade problem med att motorn stendog ibland under färd, svårstartad ibland och ibland började den hacka riktigt ordentligt. I mitt fall visade det sig vara en kass LMM.
LMM visade bra värden även när felet var aktivt. Visade sig vare en till felkod påväg "P0089 vill jag minnas - bränselpumpsprestanda". Efter bytt bränsletrycksregulator på verkstad verkar den funka fint igen :)

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]