Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Optimerade min Volvo i somras med GDM Performance AB. Har nu på vintern märkt (frun kör mest) :D att när man fullgasar 3:an tex så varvar den upp 3-5000 varv hastigt och sen ner normalt igen. Hörs precis som en automatare. (manuell låda) samma symptom på 4:ans växel. Det är när den laddar för fullt. Ibland går det normalt.

Ser jag framemot ett kopplingsbyte eller den laddar för mycket (vrid) ?
Om en manuell bil inte accelerar i takt med varvökningen så finns det bara kopplingen det kan vara fel på.
Yes.
Att kopplingen trots allt fungerar men slirar på 3 och 4an vid full gas är också helt i linje med sliten koppling eftersom det är då den belastas som mest.
Det ska rätt mycket till för att knäcka kopplingen bara för att man ökar effekten, när kopplingen väl är i ingrepp. Däremot ska det inte mycket till för att ta död på kopplingen om man frekvent växlar under rejält pådrag och inte försöker vara lite snäll mot kopplingen just vid ingreppet.
Själv körde jag 50000 mil med manuell 854 Turbo, en hel del med husvagn och annat bakom, utan att byta koppling. Men jag växlar normalt sett som man gör med en gammal Scania, alltså med klar paus i friläget och ser till att antingen ha kopplingspedalen nere eller uppe. Inte mitt emellan längre än absolut nödvändigt.

Hur mycket fräs får man ut med den optimeringen det gäller här?
Ja kör man med kopplingen på eller av och inget därimellan så håller de oftast länge. Men har bilen tidigare ägts av nån som brukar fickparkera husvagnen i uppförsbacke så är det inte helt omöjligt att den är utsliten efter 15000 mil. Volvos kopplingar brukar normalt sett hålla bra, på min förra Outback ansågs det fullt normalt att byta koppling var 10000e mil av tillverkaren...
Om det inte slirar hela tiden föreslår jag att du kör vidare. Min 2,5FT MY11 började uppvisa samma symptom långt före 8.000 mil. Nu har den gått snart 15.000 mil och fortfarande är kopplingen ok. Från och till periodvis har den slirat. Men sedan kan den vara felfri i 2.000 mil. Senaste sommaren med husvagn märktes inget konstigt. Men både våren före och nu i vinter har det märkts ibland. Jag kör som apersson beskriver, kopplingen är antingen nertryckt eller uppsläppt. Men jag är inte blyg för att fullgasaccelerera. Det händer mycket ofta i mitt fall. Jag har läst att problemen består i att fett från dubbelmassesvänghjulet kryper ut på lamellen. Då slirar kopplingen något vid hög belastning. Så fort fettet är borta återfår kopplingen grepp. Nytt fett kryper sakta ut. Och så håller det på. Ett rent kontruktionsfel som även finns på dieselmotorn enligt uppgifter på olika forum. Min bil går ännu. Och den är inte sämre men slirar ibland med några 1.000 mils mellanrum. Jag kör vidare tills det eventuellt inte driver längre. Men det verkar inte inträffa.
apersson850 skrev:Men jag växlar normalt sett som man gör med en gammal Scania, alltså med klar paus i friläget och ser till att antingen ha kopplingspedalen nere eller uppe. Inte mitt emellan längre än absolut nödvändigt.
Jag har för vana att växla på ett likande sätt. Kopplar ur, växlar upp och låter därefter "pedalen fjädra upp och hugga tag", därpå ger jag gas. Min 940 har gått en bra bit över 40.000 mil och kopplingen visar inga tecken på förslitning.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]