Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Charbelh
hejsan jag har problem med min dieselvärmare och nu har jag fått vida dice. så jag skruvade loss allt så jag kunde komma åt dieselvärmaren. Jag provade att starta med dieselvärmaren med vida och när det står att bränslepumpen är igång och man hör tickande så kollade jag bränsleslangen. Det kommer ingen bränsle till värmaren. Jag har fått svar av en kille att det kan vara sug slangen som lossnat eller gått av. Så jag tänkte höra ifall någon vet vart sugslangen sitter? eller om det kan vara något annat fel?

MVH ¨

Charbel
av Cox
Sitter ett rör på bränsle nivågivaren på tanken kontrollera det, tyvärr måste du riva ner tanken för att komna åt och inspektera det. Enklast är väl att lossa slangen vid pumpen och se om pumpen spottar fram bränsle som den ska. Då kan du utesluta röret.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Cox
Yes om du tittar i framkant av tanken så hittar du en listen sådan, starta värmaren och invänta klickandet och lägg dig under bilen så hittar du den.

av Charbelh
ok tack. Jag har en fundering ifall jag kopplar en sug pump vid diesel värmaren fram. Där det kommer in bränsle. och kontrollera om det kommer någon bränsle. Borde kanske också gå istället för att kontrollera bak på bränslepumpen?
av Lassebus
Charbelh skrev:ok tack. Jag har en fundering ifall jag kopplar en sug pump vid diesel värmaren fram. Där det kommer in bränsle. och kontrollera om det kommer någon bränsle. Borde kanske också gå istället för att kontrollera bak på bränslepumpen?
Du kan inte koppla in en sugpump vid värmaren, då bränslepumpen för värmaren är en så kallad membranpump.
det du kan göra är att koppla loss snabbkopplingen för bränslet vid värmaren och så aktiverar du bränslepumpen i vida så ser du om det kommer fram bränsle. Du kommer också höra att det "tickar" vid höger bakhjul om bränslepumpen fungerar, då den sitter monterad ungefär vd höger bakhjul (på ovansidan av hjulupphängningen)
av Charbelh
Det är så jag har gjort. Det tickar men jag får ingen bränsle vid snabb kopplingen. Så jag tänkte kolla ifall det är pumpen det är fel på eller om sugslangen lossnat.
av Cox
Lossa vid pumpen, så kan du se om den pumpar ut, och om stoppet ligger i ledningen från pump eller om stoppet sitter vid tanken

av Charbelh
Hej igen. Nu har jag lyckats att koppla loss pumpen. Jag provade att koppla den till ett batteri. Hade ena änden i diesel. Hur ska den funka igentligen?
När jag prova den så tickar den och det kommer jätte lite diesel. Om jag har 24v på den konstant så händer inget utan jag måste ta bort och lägga på pluss kabeln för att den ska ticka hela tiden. Tänkte beställa en ny, men tänkte höra med Er ifall någon vet hur den ska funka?
av Charbelh
hej nu har jag laddat upp en video på hur bränslepumpen till dieselvärmaren funkar..ska det vara så lite tryck i den ? eller är den trasig?

Ps ni får skratta åt min redbull burk och granstativet.

här är länken

Har själv inte hybrid men läst att det t[…]

vad är en BM? en traktor? Tror han menar BM[…]

Gammal bensin

Med tanke på ni som får upp åldr[…]

Patch VIDA 2014D

https://svdns.info/links-downloads/ går ut 2[…]