Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MangeK
Hej. Jag har fått problem med tändningslåset på min v70 2010.
Jag sätter i nyckeln. Det klickar till men ingen "tändning" av elektroniken, och stendött om jag trycker på start/stopp- knappen. Ibland går det efter 3-4 försök. Ibland inte alls. Får byta nyckel då går det oftast. Kan dock fungera med bägge nycklarna, men olika från gång till gång.
Någon som råkat ut för samma sak? Eller har koll på problemet.
Känns som tändningslåset eller dåligt batteri i nyckeln..
Vad tror ni där ute??

Skickat från min D5803 via Tapatalk
av andersuw
Om båda nycklarna funkar lika bra/dåligt talar ju det mesta för att det är fel på tändningslåset. Dåligt batteri i nyckeln kan knappast vara orsaken eftersom den transponder som klargör för bilen att det är rätt nyckel inte behöver någon egen strömförsörjning för att fungera. Batteriet i nyckeln behövs bara när den används som fjärrkontroll.
av andersuw
Jag ser i VIDA att på bilar med chassinummer över 213000 är den antenn som känner av transpondern i nyckeln en särskild del. Om det är antennen det är fel på är det således i det fallet inte själva tändningslåset (nyckelslitsen med tillhörande styrenhet) som skall bytas. Men jag misstänker att din MY -10 har lägre chassinummer än så och då verkar det som om antennen är inbyggd i själva tändningslåset eftersom den inte finns som separat del. Start/stopp-knappen är dock en separat del oberoende av om det är en tidig eller sen bil och det skulle ju möjligen kunna vara knappen snarare än tändningslåset det är fel på.

Kanske kan man hitta det som behöver bytas på skroten. Men det ser ut att behöva laddas mjukvara efter byte av tändningslås. Så du lär i så fall kolla med din Volvo ÅF att de kan och vill göra detta med begagnade prylar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gamla V70 97-00 har problem med att kontaktdonet vid antennringen blir glappt, det räcker med att plugga ur och plugga i kontakten ett par gånger så fungerar det igen.
En mikroskopisk gnutta vaselin på kontaktpinnarna borde förhindra ny oxidation..

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]