Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas113
Jag vill bara delge min Erfarenhet av Felkod P2227, vilket var en givare på Intecoolern. Tryckgivare 31355463. Som följd av detta fick jag P0069 då detta blev ett följdfel.
Att byta tryckgivaren är inte svårt men lite bökigt, "Kofångaren" fram måste demonteras. 3 plastclipp undertill, som kläms ihop med en platt tång, för att sedan dras ner. En skruv är gömd i varje lykthus (Dra upp tältpinnarna). Plastclippsen uppe vid kylaren, där man trycker ner mittenpinnen (Tror det var 9 stk). Och så finns det några skruvar med Torx skalle i hjulhusen. Sedan ska man bara våga att dra till utåt vid hjulhuset. ta loss dimljuslampan. Kan man nu vrida upp fronten o ställa den så slipper man lossa alla slangar till spolningen.
Skruv bort balken som håller intercoolern, och plåten som håller plastlisten. Ställ något under, så att intercoolern inte ramlar det flr långt, det kan skada kablarna till givaren, de är nämligen lite i kortaste laget.
Till höger, alltså bilens vänstra sida sitter givaren, men jag var tvungen att skruva bort ett stag som satt i vägen. Det var lite bökigt, skulle rekommendera att köpa en 10 mm ringnyckel med spärr.
Köp gärna även skruven som ska hålla givaren i intercoolern. Det är en Torx men grov gänga för plast. Ingen man normal har på lager, och det är frächt med nya skruvar.
En spegel kan vara bra att ha, så du ser vilket hål givaren ska stoppas in i.
Nu är det bara att montera tillbaka allt. Det går att göra det själv, men enklare om någon kan hjälpa till att hålla "Kofångaren"
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]