Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Runt 4000 tror jag det var. Men jag minns inte på kronan, utan att kolla på fakturan.
Så ditt pris är nog rimligt. Jag har noterat att "min" Volvoverkstad är bättre i prisnivå än många andra.
Jag betalade 2255 kr för allt (1290 för 12 liter olja, 965 för jobbet) när jag lät göra detta hos Upplands Motor i Uppsala. Det var runt åtta år sedan. Men även med hänsyn till att det hunnit gå några år tycker jag bortemot 6000 kr låter blodigt.
Jag betalade cirka 3000kr för en spolning med 9L, hos en auktoriserad volvohandlare för 2-3 år sedan.
Jag bad om en prisuppgift från Bilia Segeltorp I Stockholm för spolning/byte på en XC90. De uppgav att *arbetskostnaden* var 6.443 kr för 1,7 timmars arbete. De kunde inte svara på hur många liter olja som går åt, men menade att total priset blir "8-10 tusen".

När jag frågade om det verkligen stämde, eftersom det blir ett timpris på över 3.500 kr sa de bara att de inte kunde se timdebiteringen och att "det här är vad det kostar".

På Upplands Motor kunde de inte ge något pris på spolning, men angav priset för byte "inklusive 4 liter olja" (vilket låter lite) till 4.200 kr.
Det lät dyrt, proceduren ser ändå ganska enkel ut när jag kollar Vida för min 2015 med TF80C och har nog tänkt genomföra det själv. Man ersätter snabbkoppling för oljereturen på oljekylaren med en avledningsslang (Volvonummer: 9997363) till en dunk på sidan och låter lådan tömma sig själv genom att starta motorn. När det börjar komma bubblor återfyller man 4L och startar motorn igen osv. Ingen rocket science direkt.

Kruxet är att återskapa slangen, går väl förvisso att köpa på Volvo men kostar drygt 1000kr om jag minns rätt.
Bild
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]