Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis köpt en begagnad Volvo V70 2.5 ft från 2009 som från dag 1 gått på bensin. Jag är dock intresserad av att tanka etanol och undrar om det är något speciellt jag bör tänka på? Kan jag blanda bensin och etanol hur som helst eller måste jag köra slut bensinen som är i bilen nu för att sedan tanka fullt på etanol?

Motorn har gått 11.000 mil.

Hälsningar,
Det ska gå att tanka etanol hur du vill. Dock rekommenderar flera som har sådana bilar att du inte byter bränsle, kör 500 meter och ställer bilen där. Den har tydligen lättare för att justera in sig om det blir några mil eller så, direkt efter tankning.
Apersson850 har helt rätt! Men för den som tycker om sådant går det att berätta lite mer.
Styrdatorn skall Adaptera om man byter bränsle. Det innebär att datorn skall ställa in sig på bränslets egenskaper och hur det uppför sig under lite olika körsituationer, uppförsbackar, accelerationer, motorbroms etc. etc. Det går till så att när du har tankat en ny bränslesort (Kan vara en blandning. Jag återkommer till det) så skall du köra i ca en kvart eller ett par mil i lite landsvägs/motorvägsfart. Behövs ingen racerfart, bara lite lätt "skyltgodkänd" fart. Då känner datorn av bränslet och ställer in sig efter det.
Du skall inte avbryta körningen, alltså inte stänga av motorn under den här adapteringen. Om man gör det så börjar datorn om från noll igen när man startar nästa gång. Och om man då har ett sådant körmönster att man aldrig kan komma upp i dom här 15 minuterna, så blir ju aldrig adapteringen komplett. Detta kan ju bero på hur man bor och har avstånd till arbetet eller andra förhållanden som styr bilens användning. Och som sagt, får den inte adaptera färdigt så kommer man att bli mycket missnöjd med bilens egenskaper.
Nu är det inte exakt 15 minuter eller 2 mil som gäller. Detta är bara en uppskattning som bilfabrikanterna har givit. Det kan nog vara lite svävande, men håll det som en enkel tumregel. Och när man har adapterat rätt så behöver man inte göra om det eller tänka på det så länge man håller sig till samma bränsle. Och man måste adaptera oavsett åt vilket håll man byter bränsle. Bensin - E85 eller E85 - bensin.
Man kan ju välja en valfri blandning på bensin och etanol genom att blandtanka, men man bör för enkelhets skull hålla reda på procenthalten. Och en viss tolerans klarar datorn utan problem. Det är inga exakta siffror som gäller där heller. Variationer på kanske 10 - 15 % etanol klara den säkert? Det finns ju så kallad vinteretanol som borde heta E75, men jag som aldrig har tankat något annat än E85 har inte märkt någon skillnad på sommar- eller vinteretanol under mina 7 E85-år. (Det finns även hypoteser om att det inte existerar någon vinteretanol. Bara olika priser!)

Sedan har vi ett annat fenomen. På det här forumet finns det en tämligen klar tendens i frågeställningarna att den som håller på att byta bränsle, bensin - E85 väldigt ofta och oregelbundet eller reglbundet, är dom som upplever mycket problem med sina bilar. Man kan ta sig lite tid och bläddra igenom trådarna så ser man att det ligger mycket i detta. Vi som håller oss till ett och samma bränsle hela tiden får ytterst sällan bränslerelaterade problem. Det finns mycket falska och osanna rykten om E85. Bland annat att man "måste" tanka bensin var 5-te tank. Detta är ett av dom falska ryktena. Några andra säger att man måste ha högre bensinhalt på vintern för att motverka köldstartsvårigheter. Detta är också ett falskt rykte. Sådana här rykten kommer oftast från dom som aldrig har prövat E85. Ännu mindre ägt någon E85-bil. Känner man ändå osäkerhet inför vinterförhållandena så är alla Volvos E85-bilar utrustade med elektrisk motorvärmare från fabrik. När man spekulerar på en E85-bil, se till att anslutningskabeln finns med. Och motorvärmaren är av Volvos sortiment som är utbyggbart med Volvos (Calix) standarddelar, kupévärmaruttag, timer, batteriladdare och andra tillbehör.

Ett tillägg: Du frågade om du måste tanka E85 från en (nästan) tom tank. Det är inte nödvändigt, men underlättar ju det här med adapteringen om du kanske har som jag har beskrivit ett lite udda körmönster med enbart "kortkörningar". Men kör så nära tom tank du vågar, lampan börjar väl lysa vid ca 10 liter kvar, vill jag minnas.
Det finns etanol även i vanlig bensin. Den är egentligen E10 (E5 på vintern). Det är därför förgasarmembranet på många gräsklipparmotorer inte mår bra av att köras på vanlig blyfri bensin.
apersson850 skrev:Det finns etanol även i vanlig bensin. Den är egentligen E10 (E5 på vintern). Det är därför förgasarmembranet på många gräsklipparmotorer inte mår bra av att köras på vanlig blyfri bensin.

Finns det någon som faktiskt utnyttjar möjligheten att blanda upp till 10%?
Det blev tu tillåtet att ha 10% för några år sedan men inte obligatoriskt.

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin-2/

I produktdatabladen anges ju 5%.
Daniel73: Din fråga "Finns det någon som faktiskt utnyttjar möjligheten att blanda upp till 10%?" går att besvara lite olika. I Finland och Frankrike och några länder till, finns bara E10 i det som motsvaras av våra 5%. Alltså "E5". I Finland föregicks det här införandet av E10 av väldiga debatter i media. Det publicerades listor på vilka bilmodeller som klarade, inte klarade och t.o.m skulle flyga i luften eller totalhaverera av etanolhalten. När allt väl var genomfört hände i stort sätt inget alls av alla katastrofvarningarna. I dag kör alla bensinbilar i Finland på E10.
Frankrike hade ett annat läge. Dom var från början ointresserade av etanol i all bensin. Ända tills någon upptäckte att dom får ju tämligen mycket råvara till etanolframställning över när dom kvalitetssorterar vin. Det som inte håller kvaliteten kasserades. Ända tills någon alltså kom på att "tillverka etanol av det i stället!" (Fast på franska då, förståss! :roll: ) Detta var i det läget då EU inte hade godkänt E10 som bensinstandard ännu, men sådant bryr sig inte fransoserna om. Dom införde E10.
Sverige har varit på väg flera gånger, men det har alltid stoppat i sista stund före beslut efter tjyv och rackarspel från olika lobbygrupper. (Bilindustrin och petroleumindustrin) I bilindustrins fall kan vi gå något år bakåt och minnas den så kallade VW-skandalen. Under E85-periodens goda år släppte VW sina nya dieselmotorer som dom hade satsat mycket pengar på. Dom ville naturligtvis ha tillbaka dom satsade pengarna i form av sålda bilar. VW's lobbyister var dom aktivaste mot E85 och E10 varje gång det fördes upp i EU.
Lite av VW's vapen i denna kampen blev avslöjat härom året. Kommentar är överflödig.
Sverige var faktiskt först med att begära ett införande av E10 inom EU. Det var ett av Göran Perssons förslag, men han "försvann" kort därefter. Och minst tre gånger senare har jag minne av att man har försökt införa det i Sverige, men lobbygrupper har som sagt varit aktiva och starka mot E10. Och svenska riksdagsmän och beslutsfattare har varit svaga, vankelmodiga och visat beslutsångest i frågan. Mycket okunnighet och partipiskor har i stället "regerat" när det har varit aktuellt.
Men vi har faktiskt haft E10 längre tillbaka. I början på nittiotalet fanns det E10, men bara geografiskt begränsat till sydöstra Sverige. (Beroende på leverantörer?) Det pågick ett par år. Men sedan blev vi medlemmar i EU och där gällde en annan bensinstandard än den vi hade i Sverige på den tiden. Så det blev E5 i fortsättningen.

Rapporten du länkar till är skriven 2014 och är alltså inte dagsfärsk. Sedan är det så att Bil Sweden som omnämns, inte har uppträtt som den mest etanol- och förnyelsebara rörelsen i Sverige. Snarare motsatsen.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]