Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesusfreak
Har blivit mkt korta körsträckor sista tiden och brännaren har sagt ifrån. När den startar blir det ett rejält rökmoln och ordentlig bränsledoft.
Ska riva ikväll, men undrar om någon har några tips på vart man ska börja leta? Jag tänker brännkammaren och glödstiftet i första hand. Fläkten startar så den verkar inte vara felet.

Bilen har rullat 21800 mil och har varit i princip krångelfri!
Användarvisningsbild
av falcon
kolla på porslinet på brännaren så att det inte har nån spricka, på min var det ett tunt brunt " sträck ", det var nog att den skulle djävlas.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har haft samma problem efter många korta sträckor. Verkstaden sa att den pumpar in bränsle och tillslut bränner ur allt, då börjar den ryka. De tvångskörde den några gånger med VIDA, sen fanns det ingen rök kvar och nu funkar den som den ska.
av oldtimersmc
falcon skrev:kolla på porslinet på brännaren så att det inte har nån spricka, på min var det ett tunt brunt " sträck ", det var nog att den skulle djävlas.

Falkon!
Så svarar man inte till ett Jesusfreak utan ex ett "herrans streck" :lol:

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]