Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj ,

Tänkte kolla om det är någon om vet om man kan eftermontera hastighetsberoende servo till en xc70 -14 ?
kan dock tycka att denna funktion borde vara standard då man tappar helt körkänslan över 60 km/h .
Det är definitivt inte standard.
När jag köpte min 2012:a (XC70, alltså) var det extrautrustning i alla fall. Ingick inte i något paket heller, vad jag kan minnas.
Nu pratar jag alltså om den modellen på servostyrning där du själv kan ställa motståndet i tre olika lägen via menysystemet i bilen.
Samma sak gäller min V70 D4 -15. Tror inte hastighetsberoende styrservot någonsin ingått i något paket.
Enklaste sättet är att kika på inställningarna i bilen. Om du har hastighetsberoende styrservo finns en inställning för hur lätt styrningen skall gå. Du kan också registrera dig på "Min Volvo" och se specen för din bil där.
Det var inget för mig när jag provade, man fick 3 lägen som gjorde bilen ännu lättare att ratta i stan o på parkeringen. Inget trögare läge än original.

Kanske något när man blir gammal o armsvag så man inte orkar ratta.
Stämmer att bilen blir ännu mer lättrattad i långsam fart. Trevligt men knappast omistligt. Har min i mittläget (som är default) på den tregradiga inställningen och har inte provat något annat så jag vet inte hur mycket motstånd man maximalt kan få i trögaste läget. Tycker dock för egen del inte att styrningen går för lätt i högre fart med min nuvarande mittlägesinställning.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]