Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoV70Forever
Är på gång med att köpa nyare v70 och i många annonser står det tex bi xenon aktiv xenon och dual xenon mm men va betyder dessa olika typer av xenon? Verkar som dom flesta har xenon i halvljuset men inte i helljuset... Va ska det vara för typ av xenon för att vara xenon i både hel och halvljus? Och om det bara är i halvljuset kan man ju köpa till någon form av konvertering för att få det i helljuset också,men vad heter detta paket? Blir det bra ljus av detta och är det svårt att göra själv? Finns det massa olika kvalitet på dessa paket också, vilket är bäst och vad kostar det?
av andersuw
Bi-xenon och dual xenon är i praktiken samma sak. Bi-xenon är dock en varumärkesskyddad beteckning varför Volvo inte använder den längre. Bi-xenon/dual xenon innebär att man använder xenonstrålkastaren både på hel- och halvljus, med strålkastaren något mer uppåtriktad på helljus så att ljuset når längre. På helljus tänds dessutom en extra halogenstrålkastare som tar hand om belysningen på långt avstånd med hjälp av en ganska smal ljusstråle medan xenonstrålkastaren lyser upp bredare på lite kortare avstånd. Någon Volvo som har två xenonstrålkastare på varje sida finns mig veterligen inte. En anledning till att man undviker xenon i den av de två strålkastarna som tänds och släcks vid växling mellan halv- och helljus är att det tar tid för xenonlampan att tända och nå full ljusstyrka och att det tär på xenonlampan att ständigt växlas mellan av och på.

Aktivt kurvljus (Active Bending Lights, ABL) innebär att ljuskäglan följer rattrörelserna. Fr.o.m. MY -12 (om jag minns rätt) är strålkastarna alltid ABL om de är xenon. Före dess var ABL ett tillval som kunde kombineras med xenon men där man också kunde välja att få xenon utan ABL.

Aktivt helljus (Active High Beam, AHB) innebär att bilen automatiskt växlar mellan halv- och helljus. Ingår som en del av förarstödspaketet fr.o.m. MY -13 om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min 2012:a så kunde man, åtminstone i teorin (om några sådana verkligen levererades vet jag inte) fortfarande få Xenon utan kurvljus.
av andersuw
Vet ju inte vad Volvo ÅF sade när det begav sig. Men jag har broschyren för modellår 2012, även den tidiga varianten (det fanns åtminstone två) som gällde från maj 2011 och där finns bara aktiva xenonljus som tillval. För modellår 2011 fanns det däremot två olika tillval, xenonljus med och utan ABL. Just vid övergången mellan MY -11 och -12 ändrade man ju också designen på ABL rent tekniskt samtidigt som andra delar av bilen fick en första "ansiktslyftning" så det ligger ju nära till hands att tro att även tillvalsförutsättningarna ändrades just då.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min är ju en väldigt tidig 2012:a, med stora skärmen mitt på panelen, så det kan vara orsaken till förvirringen då. Handlarna brukar inte hänga med på allt med detsamma.
av Yaniz
Olika betäckningar? Inte tänker du väl betäcka dina Xenon?

P S Kunde inte motstå frestelsen att kommentera.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
(det är jag som har ändrat rubriken)
av andersuw
VolvoV70Forever skrev:Okej, då får man hålla utkik efter en sent tillverkad my11 eller en my12 med aktivt xenonljus då mao... Tack för era svar!
Du kan hitta en bil med ABL i vilken årsmodell som helst. Enda skillnaden är att från MY -12 kan du vara säker på att bilen har ABL om den har xenon. Före dess är det inte nödvändigtvis så utan ABL är ett separat tillval till xenonljusen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade ju till och med några gamla broschyrer kvar som bekräftar detta. Från 2012 ingår ABL i Momentum (och därmed i Summum). 2011 däremot var det Dual-Xenon som ingick i Momentum och så kunde man få ABL i ett teknikpaket, om man ville.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]