Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guldpilen
Jag har en S 60 D5 -07 och funderar på att byta till en S 80 2,4 D -10
Men är lite fundersam ang. svängradien. Min S 60 har ju en usel svängradie, det är ju ett väldans vevande i trånga utrymmen.
Är svängradien bättre på S 80 ?
Jag har letat runt ganska mycket för att få reda på detta men inte lyckats så bra.

mvh/janne
av andersuw
Så vitt jag kan se är det samma diameter på vändcirkeln: 11,2 meter i bästa fall, sämre om du har hjul som kräver mer styrutslagsbegränsning.
av guldpilen
andersuw skrev:Så vitt jag kan se är det samma diameter på vändcirkeln: 11,2 meter i bästa fall, sämre om du har hjul som kräver mer styrutslagsbegränsning.
OK, Funderar på om det skulle hjälpa om man monterar spacers 15mm. för att få ut hjulen en bit och byta till andra stoppar för styrutslagsbegränsning.Vet inte riktigt vad bilbesiktningen har för synpunkter på detta.
av berrabus
Vi har haft V70 från -01, -02, -03, -05 och -08.

Alla har haft hyfsad vändradie utom den från -05, den var riktigt dålig. Ingen aning varför det skiljde på den och de andra med samma karosstyp.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Vändradien har inte varit bra sen de började med drivning i fel ände... :)

Ja och el-parkeringsbromsen gjorde det inte bättre.
Inte läge att göra en handbromsvändning :D
Användarvisningsbild
av frasse4
Största problemet med gamla bakhjulsdrivna volvos var inte vändradien i sig, utan att bilen ville hasa sig fram med framdäcken på tvären på vändplaner när man vevade för mycket på ratten :)
av guldpilen
frasse4 skrev:Största problemet med gamla bakhjulsdrivna volvos var inte vändradien i sig, utan att bilen ville hasa sig fram med framdäcken på tvären på vändplaner när man vevade för mycket på ratten :)

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]