Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har upptäckt att jag har problem med ljudet när jag telefonerar via hands-free-anläggningen i min V70 D4 -15 (med Sensus Connect, Premium Sound och VoC om det nu skulle ha någon betydelse i sammanhanget). Just när jag telefonerar (inte annars) är ljudet från bilens högtalare burkigt, med svajande volym och hack här och där. Har ofta stora svårigheter att höra vad den andra parten säger.

Gjorde lite mer systematiska tester med hustrun nu på eftermiddagen. Vi har båda iPhone 6s och hon kan höra mig bra i sin lur medan jag har svårigheter att höra henne. Dock är det något konstigt även på den andra sidan. Om vi båda är tysta kan man i hennes lur höra ett svagt bakgrundsljud som skulle kunna vara ett annat telefonsamtal eller en radiostation. Om vi båda pratar i våra respektive lurar utan att använda bilens hands-free är allt som det skall så det är något med just hands-freen som spökar.

Har inga andra fel på ljudet i bilen utan det är bara hands-free-funktionen som krånglar. Även VoC funkar helt normalt. Har några gånger vid utläsning med VIDA/DiCE funnit en felkod på CEM som klagar på utebliven kommunikation med PHM (CEM-U019800 Utebliven kommunikation med telematisk styrenhet) men har aldrig sett den koden aktiv och aldrig märkt att något som har med PHM att göra inte skulle funka alls.

Det är förstås tänkbart att jag helt enkelt har halvtrasig elektronik någonstans, t.ex. i PHM-enheten. Men det skulle ju också kunna vara något annat, t.ex. något mjukvaruproblem som det kan finnas en fix för eller någon inställning som jag förbisett.

Jag har fortfarande garanti på bilen trots att den nu är lite drygt två år. Fick två års så kallad Selektgaranti när jag köpte den förra hösten. Så det är ju bara att lämna in till min Volvo ÅF för felsökning och åtgärd. Dock är det ju erfarenhetsmässigt bättre om man har lite koll på läget själv så att man kan tala om för dem vad de skall kika på/göra. Felet brukar kunna bli avhjälpt avsevärt fortare/smidigare då. Alltså är jag tacksam för alla tips på vad det är som kan vara tokigt och vilka åtgärder det kan handla om.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Update: Har idag haft bilen inne på felsökning för detta. Vid användning av andra telefoner än min och min frus iPhone 6s märktes inget fel på handsfree-funktionen. När vi provkörde med just dessa telefoner var det däremot inga problem att reproducera felet. Verkstaden skriver nu teknisk rapport till Volvo centralt så får vi se. Troligen behövs någon buggfix i bilen eller i iOS får att få ordning på det hela. Återkommer i ärendet när jag vet mer.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Har nu fått besked från verkstaden om att problemet är känt hos Volvo centralt och att de jobbar med att ta fram en lösning.
Tråkigt att Volvo får buggar av denna typen, de är en certifierad partner till Apple och bör därmed ha tillgång till de exakta specifikationer som Apple-produkter följer.
Ja det är aldrig trevligt med buggar. Men idag har jag fått besked av den verkmästare hos min Volvo ÅF som jag haft kontakt med i det här ärendet att Volvo räknar med att ha mjukvarufix färdig någon gång under vecka 22. Den som lever får se ... :D

EDIT: Enligt vad jag snappat upp i en annan tråd om samma problem i en annan forumdel skall mjukvaruuppgraderingen i själva verket redan finnas tillgänglig. Har inget artikelnummer men det är en uppgradering av IHU och man kan hänvisa till teknisk bulletin TJ32170.
Jag fick en uppdatering till min IHU för ett annat problem och efter den så började det klippa i högtalarna när man körde BT-audio. Spelade ingen roll om det var Spotify via Wifi eller lagrat lokalt. Körde man med USB så försvann "klippen".
Jag har som sagt inte haft några problem när jag provat att spela musik via BT. Men den funktionen är något jag sällan använder så jag har mest bara kört test för att se om det är någon skillnad mellan musikspelning och telefonerande via BT. Och i mitt fall är det så. Det är bara vid telefonerande det är dåligt. Kan ju hänga inte bara på bilen utan också telefonen.

Just nu tror jag annars vi har samma mjukvara till IHUn, i båda fallen uppgraderad till den version som kom för något år sedan, innan den som nu är på gång blev tillgänglig. Jag fick den eftersom jag hade problem med uteblivet ljud i bilen vid start i stark kyla. Vill minnas att det var något annat problem i ditt fall, dålig kvalitet på ditt PS-ljus rent allmänt kanske.
Idag fick jag den uppgradering av IHUn som skall lösa problemet. Artikelnumret för min bil är 30775614. Det är samma artikelnummer som på en tidigare uppgradering av IHUn som jag fått. Troligen är det alltså så att det artikelnumret helt enkelt står för den senast tillgängliga IHU-uppgraderingen vars innehåll gradvis förändras i takt med tiden.

Hur som helst verkar uppgraderingen i huvudsak ha löst problemet med telefonljudet. Hustrun säger att hon fortfarande har ett biljud när hon ringer mig med sin iPhone 6s och jag sitter i bilen med min. Men det är inte riktigt samma biljud som tidigare (se beskrivning tidigare i tråden) utan låter mer som något regelbundet återkommande knäppande e.dyl. Det är heller inte något som enligt henne allvarligt stör samtalskvaliteten. När det gäller ljudet i bilen verkar problemet i huvudsak vara löst.
Knäppandet kommer från FRA :wink:
Beroende på dina östliga kontakter...
Ps har äntligen fått min Dice, så nu så börjar det knäppa i min med.
:D Ja man kan aldrig så noga veta med bin sa Puh. Det hela är ju lite "knäpigt". :wink:

P.S. Var försiktig med DiCEn. Självfallet lyssnar kineserna. ;-)
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]