Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joschi82
Hej!

Jag har en XC70, 2014 med elektrisk bagagelucka. Det är andra gången jag har bekymmer med bagageluckan... den går inte att öppna! Bilen visar hela tiden att den är öppen.. torkaren för bakrutan fungerar inte heller! Som sagt har jag haft liknande bekymmer tidigare men då försvann det plötsligt. Jag försökte googla och hittade ett tips angående att det kan vara batteriet? Vi har haft tom batteri en gång förr ( använd dieselvärmare och kört för korta sträckor..) Finns det något mer jag kan kolla upp innan jag lämnar den på verkstan.

Tack för hjälpen!

//Johannes
Vanlig orsak till problemet (jag har själv haft det) är att jordledningen ut till luckan ger upp. Ofta i kontaktdonet i taket framför luckans övre kant.
Då slutar det mesta att fungera i luckan. Förmodligen har du ingen värme i bakrutan heller.

Jag löste problemet genom att lägga in en extra jordledning från luckan ner till golvet. Sen spelar det ingen roll om ordinarie inte fungerar hela tiden. Men luckan måste vara öppen när man gör det. I mitt fall så kom och gick felet, så det var bara att passa på när luckan fungerade.

Kör du till verkstad så fixar de bara så att den är lika bra som den var från början. Det ser du ju hur länge det höll.
Användarvisningsbild
av js1
Om luckan går i "baklås" pga trasig jordkabel kan man lossa glaset till skyltbelysningnen och dra en tillfällig jordkabel från lampjord till en annan jordpunkt i bilen (eller direkt till batteriet). På så sätt får du jord i luckan och låset kan öppnas. Därefter åtgärdar man den trasiga kabeln INNAN man stänger luckan på nytt. :D
av Joschi82
Ska testa detta med jordningen.. det klickar som till när man försöker öppna luckan, men mer än så blir det inte. Tänker jag ska göra en tillfällig jordning och så får det vara, ids inte dra hela vägen till batteriet.. visst borde man kunna fixa det utan att vara bilmekaniker?!
av Mangan37
Fick problem på en kompis xc70 när vi stängde luckan så låg mattan i vägen så skulle öppna luckan igen men när vi trycka så den skulle öppna så lät det bara från motorn men luckan lyftes aldrig utan man fick lyfta upp den själv sen hålla kvar i luckan annars åkte den

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]