- tor 10 nov 2016, 13:41
#1124116
OK! Du har alltså en elektrisk motorvärmare som du måste koppla ihop en " specialkabel" med ett eluttag?
Som MumsMums sa, värmaren startar när du ansluter kabeln i båda ändarna, uttaget på stolpen/väggen och en intagskontakt på bilen. Vad har du för bil? På min V70 -08 sitter intaget långt ner i vänster framskärm, framför framhjulet. En svart "plastgrej" med ett litet lock. Där kopplar man in kabeln och du ser att det är en specialkontakt. Bara rätt kabel passar där. Högst troligt är det lika på alla andra jämnåriga Volvo men intaget kan sitta på något annat ställe?
Nu är det emellertid så här: Elektriska motorvärmare är inte tänkta för långtidsdrift. Om dom sitter anslutna i flera veckor eller månader så bränns dom sönder och värmen uteblir. Samtidigt är det så här att en elektrisk motorvärmare värmer inte motorn hur mycket som helst. Den värmer upp till en viss temperatur och det blir inte varmare efter det. Det brukar handla om 2 - 3 timmar ungefär och tillverkaren har tänkt sig så också med drifttiden. Därför har ofta många kollektiva bostadsföreningar/bolag som har monterat eluttag på parkeringsplatserna någon form av timer på eluttagen. Det sparar energi på det viset. Även arbetsplatser kan ha liknande system. Kolla upp hur det fungerar på dina aktuella platser, bostad och arbete. Som jag skrev tidigare, kan man även ha en timer inbyggd i bilen. Men sådant kostar. Men det är fullt möjligt. Vill man sedan ha värme i kupén är det fullt möjligt att ha en värmefläkt där, men som förut, det kostar.
Lite allmänna svar. Om du beskriver lite mer hur du har tillgång till eluttag, bilmodell o.s.v. så får du bättre och mer detaljerade svar.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.