Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Fick detta meddelande idag. På väg hem från Arlanda. Stannade vid en mack,kylvätskenivån på max. Den kokar inte Går som vanligt. Däremot gick båda elfläktarna efter att jag stängde av. Har för mig att jag inte hört dom förut. Inte helt säker på detta. Någon som vet,eller haft samma meddelande. Ska kolla felkoder imorron efter jobbet
av andersuw
Skulle kunna vara en kärvande termostat som inte öppnar ordentligt. Med rådande temperatur kan fläkten kanske ändå räcka för att hålla tempen i schack. Felmeddelandet kan tänkas förklaras av att det finns sensorer som upptäcker att något är galet trots att både kylvätsketemperatur och kylvätskenivå är OK, t.ex. något som mäter hur kylvätskan cirkulerar eller som reagerar på att elfläkten måste startas för att hålla temperaturen nere trots låg yttertemperatur och normal motorbelastning.

Finns det för övrigt två kylfläktar för motorkylningen på din bil? Har hittills levt i tron att det räcker med en.
av oldtimersmc
Kan vara tempgivaren som lagt av om du har tur.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:Skulle kunna vara en kärvande termostat som inte öppnar ordentligt. Med rådande temperatur kan fläkten kanske ändå räcka för att hålla tempen i schack. Felmeddelandet kan tänkas förklaras av att det finns sensorer som upptäcker att något är galet trots att både kylvätsketemperatur och kylvätskenivå är OK, t.ex. något som mäter hur kylvätskan cirkulerar eller som reagerar på att elfläkten måste startas för att hålla temperaturen nere trots låg yttertemperatur och normal motorbelastning.

Finns det för övrigt två kylfläktar för motorkylningen på din bil? Har hittills levt i tron att det räcker med en.
Ja två fläktar. Förmodar att den ena är till ac:n
Användarvisningsbild
av snepo
Om den inte kommer upp i temp,borde den dra mer bränsle. Hände på min förra bil (ej volvo). Den hade mätare så jag kunde se att den inte gick upp i temp. Drog ca två dl mer per mil.
av andersuw
Ja. Men om fläkten/fläktarna eftergår har du nog problem i motsatt riktning.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:Ja. Men om fläkten/fläktarna eftergår har du nog problem i motsatt riktning.
Ja förmodligen,ska kolla om jag får fram några felkoder ikväll.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det sitter två fläktar i min bil också. Men det är inte så att den ena är till något speciellt och den andra till något annat. De hjälps åt, helt enkelt, efter behov.
Det här med två fläktar är inget nytt. Det hade redan den 744:a som jag köpte 1989.
av andersuw
apersson850 skrev:Det sitter två fläktar i min bil också. Men det är inte så att den ena är till något speciellt och den andra till något annat. De hjälps åt, helt enkelt, efter behov.
Det här med två fläktar är inget nytt. Det hade redan den 744:a som jag köpte 1989.
Hmm. Intressant.

Min 745:a (-87 GL B230F man.) hade vad jag vet bara en fläkt, en gammaldags remdriven sådan. Varför annorlunda i din 744:a?

Min V70N (-02 T5 aut.) har vad jag vet också bara en fläkt, dock eldriven förstås.

Vad som sitter in min nya V70 (-15 D4 aut.) har jag faktiskt inte kollat upp ordentligt. Har den månne två precis som din eller är det bara en på VEA-motorerna?
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]