Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
Det har gnällts mycket på D2 motorerna här på forumet i många trådar jag läst. Jag måste säga att jag inte riktigt håller med.
Jag köpte en V70 Momentum D2 -2014 i slutet på maj och jag måste säga att för en vanlig Svenne som mig är den helt perfekt, och inte allt speciellt slö. Trampar man på gasen så händer det ju saker. :D :) Har kört ca 500 mil nu och är så otroligt nöjd, helt klart bästa bilen jag haft.
Och vill man som jag köra snålt och är försiktig på gasen i normala fall så är den ju helt perfekt. Ligger på 0,54 l/mil mätt på pump.
Den 6-växlade lådan gör att varvtalet är lågt och att motorljudet knappt hörs i kupén. Nu har jag visserligen laminerade rutor som väl sänker ljudnivån ytterligare, helt perfekt!!

Och VOC sen, vilken grej! :) Startar värmaren en halvtimme innan jag går till bilen på morgonen och den är varm och go när jag kommer.
Och fjärrstyrd baklucka är en finess jag inte hade en aning om att jag saknade. Otroligt praktiskt. :)

Så funderar ni på en Volvo med D2 motorn och tvekar så gör inte det. Den motorn räcker gott och väl till.
Användarvisningsbild
av fjohan82
peos99 skrev:Den motorn räcker gott och väl till.
I normalfallet här hemma, absolut. Dock kan den låta plågad när man pressar den på Autobahn... :roll:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Fast det här är ju mest ett hommage för hur bra en V70 är.
Du hade förmodligen varit minst lika nöjd med annat motoralternativ.
D2 är ju underbar i bränsleåtgång, även med automat, så är det ju bara. Men sen är den ta mig f*n nästan trafikfarlig i vissa situationer. :)
av Malmstroem
Jag kör själv en D5:a med 215 hkr -- men jag måst hålla med TS. D2 räcker gott och väl till.

Sedan att jag troligtvis aldrig kommer att köpa en sådan är en annan sak. Räcker till och vara rolig att köra är två helt olika saker, och jag vill nog inte gärna ha mindre effekt än i min D5:a. Men å andra sidan skulle jag fått samma effekt med en D4:a och Polestar...
av peos99
Bilen innan V70n var en Mitsubishi ASX med 1.6 liters bensinmotor, där snackar vi slö !!
Senaste Volvon jag hade var en V50 med 2.4i motorn. Den var visserligen helt fantastiskt, man kunde i princip köra på 5:an jämt men drog ju nästan 1 liter milen, helt oacceptabelt idag. Har ju haft en 242 i min ungdom också som var minst lika "slö" som D2:a anses vara idag, skillnaden var att den drog väl lätt 1,1 liter per mil. Så lite har det ju hänt med motortekniken genom åren.
Min poäng var att för en som mig som vill kunna köra snålt och ofta ligger på hastighetsbegränsningen eller strax över så är D2 tillräcklig.

Nu tänker jag njuta a min V70 tills XC40 kommer. :D
av Assar63
Absolut en fråga om don efter person, eller som i detta fallet behov. D2 är en utormordentligt bra motor när den täcker ens behov. V70 är en bra bil, och tillsammans täcker de mångas behov. Dock har jag precis som apersson850 behov att släpa på ett snigelskal av lite för hög vikt för att det skall fungera.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]