Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ferdinand64
Hej höra om någon bytt oljefilterhus på en s80 -07 och hur man får dän luftburk så man kommer åt, eller om det går att renovera?
av Yaniz
ferdinand64 skrev:Hej höra om någon bytt oljefilterhus på en s80 -07 och hur man får dän luftburk så man kommer åt, eller om det går att renovera?
Vad är anledning till att du behöver byta oljefilterhuset (spricka i huset, trasigt membran, oljesludge)?

Jag hade själv besvär i våras med att lyfta luftburken ur motorrummet. Lyckades till slut med hjälp av medlemmen ThunderAce (se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=126741). Har du en gång gjort det, är det sedan en enkel match när du väl listat ut hur du skall vrida och därefter flytta/ lyfta ut burken.
av ferdinand64
Det tjuter om den så är det ett jäkla sug vid oljestickan, har kollat runt och fått fram att det måste vara membranet så åker väl på att byta hela kockan!
av Yaniz
ferdinand64 skrev:Det tjuter om den så är det ett jäkla sug vid oljestickan, har kollat runt och fått fram att det måste vara membranet så åker väl på att byta hela kockan!
Det var precis vad som hände mig i våras. Verkstaden ville ha ca: 5000 kr för byte av komplett oljefilterhus (huset kostar drygt 2000 kr på Mekonomen och 2500 kr på Volvo och tillverkas av tyska Hummel). Jag bytte bl a membran själv, vilket totalt kostade en i sammanhanget överkomlig tusenlapp. Arbetet tog 2-3 timmar. Luftburken var det jävligaste momentet, men är enkel att avlägsna när man väl listat ut hur den sitter och vilka vinklar som krävs för att få ut den. Membranet går att byta utan att oljefilterhuset behöver demonteras. Har fungerat perfekt sedan april och nästan 1000 mil senare (bl a efter två turer på autobahn till centrala Tyskland samt en till Norditalien).

Du ska inte köra med bilen i det skicket. Om du nödvändigtvis måste, så lyft stickan ca: 5 cm.
av ferdinand64
Var får man tag på membran då? vore perfekt ekonomiskt sätt! Fårr gärna berätta lite om hur du gjorde vid bytet!
av Yaniz
Det är en lång historia med många turer, men jag köpte ett membran till slut av en medlem på ett engelskt Fordforum (oljefilterhuset från tyska Hummel passar nämligen förutom till ett antal Volvomodeller även till några Fordmodeller). Kostade 75 GBP (ca:800 kr) med REK-brev (som utgjorde 30% av priset). Överpris? Javisst, men inte ovanligt på reservdelar som är svåra att få tag på.

Dessutom hade jag att välja mellan följande:

1) Byte av oljefilterhus på Volvoverkstad: drygt 5.000 kr
2) Inköp av oljefilterhus på Mekonomen och göra arbetet själv: 2-3 timmar plus drygt 2.000 kr för huset
3) Byte av membran, slangar och klamma: max 2 timmar samt ca: 1000 kr i materialkostnad (membran, slangar, klamma)

Jag valde punkt 3.

Notera att slangarna MÅSTE bytas, då de är totalt ruttna och bara faller sönder (gäller åtminstone för den längre av dem).

Såg på ett forum att några löst det på så sätt att de köpt ett nytt oljefilterhus och helt sonika bytt överdelen av plast (där bl a membranet sitter) med det nya oljefilterhusets plastdel. Därmed slipper man demontera hela oljefilterhuset. Det gamla oljefilterhuset bör naturligtvis vara rent och fritt från sludge. Detta är en quick-fix, dock inget som jag valde att göra.

Har senare fått höra att samma membran även lär passa till ett antal VW- och Audimodeller. Kan vara idé att höra med VAG. Nu kommer butiksbiträdet på VAG sannolikt att välja den enkla lösningen och hävda att de inte säljer lösa membran. Du bör stå på dig och begära att de kollar upp hur det förhåller sig, för det finns bevisligen lösa membran att köpa. Vill du, så kan jag lägga upp en bild på ett trasigt membran samt mäta upp dess diameter.

Återkommer med beskrivning om du beslutar dig för att byta membran. Det är enkelt men man bör se upp med några moment i direkt anslutning till byte av själva membranet.

Hoppas jag kunnat bistå med lite hjälp.
av ferdinand64
kommer ett nytt komplett på onsdag med den långa slangen o klämma 2400riksdaler vart det! Tack för att du tog ig tid att svara kanon!
av Yaniz
ferdinand64 skrev:kommer ett nytt komplett på onsdag med den långa slangen o klämma 2400riksdaler vart det! Tack för att du tog ig tid att svara kanon!
Utmärkt beslut. Jag rekommenderar att du följer instruktionerna i länken ovan som Kimmen90 föreslog. De nedre två skruvarna är enklast att lossa underifrån. Rengör ytan på motorblocket som ligger an mot oljefilterhusets yta M-Y-C-K-E-T noggrant. Är inte den ytan helt ren så får du förr eller senare (om inte genast) problem med oljeläckage. Inte roligt att göra om hela proceduren igen. Lycka till! Återkom gärna med hur det gick.
av ferdinand64
Tack för uppmuntran, är noga av naturen, väl mycket ibland :) Vet du vad för Nm huset ska dras med? Mvh Stefan
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]