Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!
Tänkte att det kanske kunde vara dax att göra en service på automatlådan.
planen är att göra ett oljebyte/spolning av automatlådan.
Men undrar hur man går tillväga, har inte hittat någon bra guide, har sett en på youtube som tömmer ur oljan med hjälp av en oljepump samt fyller på genom samma hål. Han fick ur 1 liter och det känns på tok för lite.

Är det någon som har gjort detta själv som skulle kunna göra en liten beskrivning, hur du gjorde samt vilken olja som användes.
Finns för tok för många olika oljor för att jag ska kunna förstå mig på det :)
Bilen det gäller är en V70 2.5FT my09
Det går ju utmärkt. Jag har inte lyft hemma, så det krånglar till det lite. Dessutom har jag väl blivit latare med åren...
"Min" Volvoverkstad verkar ligga ganska bra till när det gäller prissättning. Jag har läst om andra verkstäder som är dyrare.
Jag var nyfiken av mig när jag lämnade in bilen för oljebyte för lådan, så jag frågade min PST om jag kunde stå och titta på en bit bort. Det var inga problem, fick till o med en stol ifall jag ville sätta mig ned.
Han körde upp bilen på lyften så däcken stod fria i luften, sen så lossade han på hela grejen där luftfiltret sitter i motorrummet, bände ur den och där under så fanns det en skruv eller plugg som du öppnar för behållaren till oljan.
Upp med bilen och bort med motorskyddet under bilen, under bilen vid vänster framhjul lite längre fram var 'avtappningsröret', tror det var 13 nyckel han använde för att lossa. Fäst en släng på röret och ta fram en hink eller dunk som oljan kan rinna ur i.
När det börjar rinna väldigt lite nästan så det droppar, så fyller du på med lite olja och startar bilen, då kan du vara beredd på att det sprutar ut olja, fyll på olja med lite jämna mellanrum, sen kan du lägga i Driven så hjulen börjar spinna och fyller på oljan samtidigt. Sen lägger du i Reverse och gör likadant. När du kört slut på en 10-11? liter så kan du slå av tändningen.
Därefter så kan du fylla på en liter till och låta den överflödiga oljan rinna ur tills det börjar droppa. Man kan alltså inte göra fel med nivån.
Dra ihop allt och kör en åktur med bilen där alla växlar får jobba, upp med bilen igen och lossa på röret under igen och se ifall det droppar/rinner lite lätt. Ser det bra ut så är det bara tuta o köra sen.
Kanske vart en rörig text...men hoppas du förstår på ett ungefär. Vet ej vilken olja du ska ha, men det är bara o fråga dem på verkstan vilken olja de skulle använda till din bil.
Vet förresten inte om det ser likadant ut i din bil med vart grejerna sitter..
Är vida verkligen nödvändigt för enbart oljebyte?
Tack AWDvolvo,ja hajar ungefär :D är liknande det ja lyckas hitta hitils.
Känns som att de blir en sväng förbi volvo imorrn och införskaffa lite olja. Kanske även kan lyckas få nån typ av beskrivning.
Annars får man väl bara se glad ut och lämmna in bilen.
Rasmus27 skrev:Är vida verkligen nödvändigt för enbart oljebyte?
Tack AWDvolvo,ja hajar ungefär :D är liknande det ja lyckas hitta hitils.
Känns som att de blir en sväng förbi volvo imorrn och införskaffa lite olja. Kanske även kan lyckas få nån typ av beskrivning.
Annars får man väl bara se glad ut och lämmna in bilen.
Vida behövs för att nolla oljeräknaren, så att växellådan vet att det finns ny och fräsch olja i den.
Länkar till en bra beskrivning och tydliga bilder på hur arbetet går till på tf-80 lådan dock så är det på engelska. http://forums.swedespeed.com/showthread ... ?_k=4nft6c

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]