Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hade första frosten på rutorna ikväll men känner mig motvillig till att ställa in min slimline-värmare ståendes mot passagerarsätet i år igen. Körde så förra vintern med en liten tunn planka under mattan som stöd - stod inte plant annars- och förvisso funkade det men den kändes lite småstörig, väldigt ibland och var allmänt lite i vägen. Gummimattan passade inte heller riktigt bra med den uppsättningen.

Hur har ni monterat era värmare, ni som kör eldrivna värmare? Funderar på att skruva fast den på den stora plasten mot mittkonsollen så är den ju helt ur vägen, eller under handskfacket. Tappar man mycket uppvärmning av vindrutan då? Också lite kluven till om ifall det kan vara till någon nackdel om läderklädseln genomgår en massa snabba temperatursvängningar om man monterar värmaren så att den blåser rakt mot sätet. Någon som har några tankar om saken?
av Cox
Har calix med tillhörande trådställning som kläms fast under gummimattan funkar utmärkt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Mwi
Det finns ju ett hål i mattan framför passagerarestolen där chassinumret sitter, perfekt hål att trycka i trådställningen för värmaren. Det blir stor skillnad på hur snabbt isen försvinner om man riktar värmaren uppåt.
av Schmoyoho
Stefan: dessa slimvärmare har ju variabel effekt efter temperatur vilket betyder att det tar lika lång tid att värma bilen oavsett om det är -25 eller -5°C. Känns det som iallafall, bilen blir aldrig mer än lite knappt fisljummen. Så lägre uppvärmningstid är nog uteslutet.

Ska kika på utskärningen i mattan, annars är jag nog nyfiken på hur du fått din värmare att stå mha gummimattan, Cox. Jag fick som sagt ha en planka under ställningen, annars lutande den och blåste mer luft på instrumentbrädan än på rutan.
Användarvisningsbild
av Derank
En defa termini blåser så kraftigt så den kan du ha liggande varsomhelst i bilen och det blir isfritt iaf. Jag hade då inga problem på de 4 vintrarna jag hade min. Den gick i 3 timmar.

På jobbet gick den hela dagarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så här har jag haft min Termini i över fem år, funkar bra tycker jag.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev:En defa termini blåser så kraftigt så den kan du ha liggande varsomhelst i bilen och det blir isfritt iaf. Jag hade då inga problem på de 4 vintrarna jag hade min. Den gick i 3 timmar.

På jobbet gick den hela dagarna.
Jag hade min mellan framstolarna riktad mot vindrutan, då började det smälta av inom 3 minuter.
av Schmoyoho
Kikade lite på placering idag. Visar sig att värmaren står bra med mina sommarmattor som inte har samma skålkant som gummimattorna har. Lyckades inte göra något vettigt med luckan i mattan för VIN-numret. Framför så är det ju sluttning på mattan och bakåt tog det stopp när jag försökte tjoffa in den.

B20: mellan framstolarna?
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]