Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
I min kärra från -13 sitter det en TF80 låda från AW som jag fått oljan bytt i och visst blev det bättre.
Men den är fortfarande inte silkeslen som en så modern låda faktiskt borde vara.
Satt med ett par bilintresserade i veckan och tog ett par kalla och ämnet dök upp.
Flera hade haft mjukvaruproblem och uppdateringarna hade i vissa fall gjort det bättre och i andra fall sämre.
Min bil fick en nedgradering av mjukvaran då den nya gav en del problem (2014).

Någon som vet om det finns ny mjukvara som ger mjukare växlingar och framförallt då i sportläget där växlingarna är som yxhugg.
Min växlar alldeles utmärkt, tycker jag. Sen jag fick oljan bytt efter 12000 mil, vill säga. Innan dess var den lite råare. Nu går den mjukt och snällt i läge D, men givetvis tuffare i läge S. Det är ju hela tanken. Dock om jag har lite rejälare gaspådrag så blir växlingarna rätt fina i S också. Mer momentuttag smetar ju ut ansättningen av kopplingar och bromsar, så att säga. Husvagn bakom jämnar också ut växlingarna i läge S så att de inte rycker till.

Du får komma och provköra, så får du se om du tycker min är annorlunda än din.
Tjena, jag har samma växellåda och jag kan tycka att den borde kunna växla lite mjukare! Men jag har bara dem hårda uppväxlingarna när bilen är kall. Efter en stunds körning så växlar den fint, men kan bli mjukare!
Bytt oljan, men det vart inte skillnad, oljan i min bil var redan så röd-rosa som den nya..
Addict skrev:Jämfört med äldre automater är dom nya hårda och otrevliga. Det bara är så...
Sådana påståenden har bollats fram och tillbaka längre än TG-81:an funnits. Gamla sexstegade TF80 har somliga också klagat på men i min erfarenhet är både gen I och II förmögna att växla mjukt och fint. Huruvida lådorna gör det beror på mjukvara, adaption och hur sliten oljan är. Men då är mitt underlag för påståendet bara baserat på 2-3 bilar men själva konstruktionen är ju densamma så...
AWDvolvo skrev:Tjena, jag har samma växellåda och jag kan tycka att den borde kunna växla lite mjukare! Men jag har bara dem hårda uppväxlingarna när bilen är kall. Efter en stunds körning så växlar den fint, men kan bli mjukare!
Bytt oljan, men det vart inte skillnad, oljan i min bil var redan så röd-rosa som den nya..
Jag lät byta olja förra året men kan inte uttala mig om det gjorde någon skillnad, hade bara haft bilen en dryg månad vid det tillfället. Har däremot haft problem med hårda uppväxlingar 2->3 kall låda så jag lät även göra en adaptionskörning några månader senare, det gjorde stor skillnad och fick lådan att växla perfekt i alla lägen. Tyvärr höll det inte i sig utan de hårda uppväxlingarna återkom efter inte allt så lång tid, men det tillskriver jag nog att jag har det dåliga ventilpaketet som fanns fram till sena MY07. En adaptionskörning kan ju vara värt att prova hur som helst.

Jag upplever dock också att min låda är lite väl ryckig med uppväxlingarna nu ett år efter den adapterades. Är det någon som provat själv starta en adaptionskörning med VIDA och som i sådana fall kan ge mig några tips? Verkstadskillen som gjorde en på bilen förra året menade lite att han "lärt sig" hur det skulle göras, för det är väl vissa sätt man ska köra bilen på? Eller är det bara att tuffa på och köra på lite olika sätt så lär sig bilen själv hur den ska växla?
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Två utav oss hade bilar som nedgraderats mjukvarumässigt eller om det fanns en anpassad mjukvara som las in.
Volvo lär inte berätta att man tvingats ta fram en anpassad mjukvara då det skulle ses som en fullösning.
Verkstäderna får inte veta vilka förändringar som skett i mjukvaran och vilka funktioner som påverkas.
En annan upplevde att han fått en helt ny bil tillbaka efter servicen med uppdatering av mjukvara.
Jag har kört en D4 modellår -13 som var helt annorlunda i växlingarna och gick otroligt mjukt.

Det är inte så att min bil inte fungerar eller är otrevlig att åka med men med ett nypris på en halv mille så borde man kunna förvänta sig mer.
Schmoyoho skrev:
Addict skrev:Jämfört med äldre automater är dom nya hårda och otrevliga. Det bara är så...
Sådana påståenden har bollats fram och tillbaka längre än TG-81:an funnits. Gamla sexstegade TF80 har somliga också klagat på men i min erfarenhet är både gen I och II förmögna att växla mjukt och fint. Huruvida lådorna gör det beror på mjukvara, adaption och hur sliten oljan är. Men då är mitt underlag för påståendet bara baserat på 2-3 bilar men själva konstruktionen är ju densamma så...
AWDvolvo skrev:Tjena, jag har samma växellåda och jag kan tycka att den borde kunna växla lite mjukare! Men jag har bara dem hårda uppväxlingarna när bilen är kall. Efter en stunds körning så växlar den fint, men kan bli mjukare!
Jag lät byta olja förra året men kan inte uttala mig om det gjorde någon skillnad, hade bara haft bilen en dryg månad vid det tillfället. Har däremot haft problem med hårda uppväxlingar 2->3 kall låda så jag lät även göra en adaptionskörning några månader senare, det gjorde stor skillnad och fick lådan att växla perfekt i alla lägen. Tyvärr höll det inte i sig utan de hårda uppväxlingarna återkom efter inte allt så lång tid, men det tillskriver jag nog att jag har det dåliga ventilpaketet som fanns fram till sena MY07. En adaptionskörning kan ju vara värt att prova hur som helst.

Jag upplever dock också att min låda är lite väl ryckig med uppväxlingarna nu ett år efter den adapterades. Är det någon som provat själv starta en adaptionskörning med VIDA och som i sådana fall kan ge mig några tips? Verkstadskillen som gjorde en på bilen förra året menade lite att han "lärt sig" hur det skulle göras, för det är väl vissa sätt man ska köra bilen på? Eller är det bara att tuffa på och köra på lite olika sätt så lär sig bilen själv hur den ska växla?
Jag märkte tyvärr ingen skillnad på växlingarna efter oljebytet, var nog mer en inbillning att den växlade bättre. :(
Men att byta ventilpaketet ska tydligen vara rätt så dyrt, ¿8000kr?, har redan utgifter på nästan 12 000 denna månad för bilen och då är inte bensinen inräknad. (Blir årliga servicen, olje+filter, mjukvara, bromsvätska, kylarvätska och tändstift, samt nya vinterdäck) Ev. bussningar bak också....usch vad ''skönt''
8000 kr? Jag tror ett ventilpaket från sonnax med diverse uppgraderingar/fixar går på omkring 6000 kr, vet inte hur det står sig mot vad Volvo själva hade monterat men det är vad som påstås vara bra på swedespeed. Antagligen billigare än att köpa från volvo gissar jag. Tror jag frågade lite spekulativt om priset innan jag fick en adaptionskörning föreslagen hos verkstaden och jag tror 15000 kr kom på tal, i runda slängar. Aukt. verkstad då, kanske går att göra billigare om man vänder sig någon annanstans.

När vi ändå är inne på service: Bromsvätska och kylarvätska är inga konstigheter att byta själv om man inte har något emot att pyssla själv, har bytt båda på min S80 i år. Kylarvätskan var väl kanske lite bökig för att jag inte hade någon slang som passade bra på kylarens avtappningskran men det gick. Haldex-filter och -olja kan jag också rekommendera byta. Ca 500 kr i delar plus några kronor för en lyftplats på närmaste GDS-hall, inte så krångligt och går att komma åt iaf på en gen III utan att ta bort kardanen.
Schmoyoho skrev:8000 kr? Jag tror ett ventilpaket från sonnax med diverse uppgraderingar/fixar går på omkring 6000 kr, vet inte hur det står sig mot vad Volvo själva hade monterat men det är vad som påstås vara bra på swedespeed. Antagligen billigare än att köpa från volvo gissar jag. Tror jag frågade lite spekulativt om priset innan jag fick en adaptionskörning föreslagen hos verkstaden och jag tror 15000 kr kom på tal, i runda slängar. Aukt. verkstad då, kanske går att göra billigare om man vänder sig någon annanstans.

När vi ändå är inne på service: Bromsvätska och kylarvätska är inga konstigheter att byta själv om man inte har något emot att pyssla själv, har bytt båda på min S80 i år. Kylarvätskan var väl kanske lite bökig för att jag inte hade någon slang som passade bra på kylarens avtappningskran men det gick. Haldex-filter och -olja kan jag också rekommendera byta. Ca 500 kr i delar plus några kronor för en lyftplats på närmaste GDS-hall, inte så krångligt och går att komma åt iaf på en gen III utan att ta bort kardanen.
Känner att det där med automatlådan kan vänta hehe (just nu iaf)
Jag tänkte ge mig på kylarvätskan själv, men jag var lat denna gång.... Synd att man inte tog det i samma veva som när man bytte styrservoljan men men.
Ja det jag tänkt göra själv är väl bak axeloljan, transmissionsolja och haldex grejen vet jag inte riktigt säkert på hur jag ska gå till väga..
Jobbar rätt mycket och på fritiden vill man helst göra annat än o leka wannabe mekaniker som man är 8)

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]