Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pwassvik
Nu har BSR släppt trim till de nya VEA motorerna.

Och de har inte snålat på krutet heller Tex V70 D3 150 hk 320 nm -> 211 hk 440 nm.
Det låter ju verkligen intressant, Någon som har hunnit prova?
av soder
Hur står sig detta mot t.ex. Polestar, om man inte bara tittar på siffrorna liksom.
Vad gäller för garanti? Gör det också något med växlingen som Polestar skriver de gör? Hur sliter detta på bilen jämfört med Polestar, som ändå är "godkänt av Volvo"?

/Söder
av Lövet
Om Polestar tar ut 500nm och BSR 530nm skulle jag nog säga att slitaget är tämligen likartat
av soder
Lövet skrev:Om Polestar tar ut 500nm och BSR 530nm skulle jag nog säga att slitaget är tämligen likartat
Fast, det stämmer inte. Enligt Polestar är 400Nm default och 440Nm efter optimering. BSR är 515-530Nm beroende på stage.
Samma sak på hästkrafter. 181hk default, Polestar 200hk och sedan BSR 250-278hk.

Iaf på VEA D4.

EDIT: nm, nanometer (längdenhet), Nm, Newtonmeter, (enhet för vridmoment) rätt ska vara rätt...

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, förmodligen är det så att så länge de ska hålla sig inom det ursprungliga godkännandets hank och stör, då kan de inte göra speciellt mycket. Det är väl därför de börjat slå på trumman för sekundära effekter, typ annorlunda växlingsalgoritmer och sånt som tillägg. Snart får man väl ett eldrivet blått märke att sätta där bak, ett som kan lysa i mörkret, för att skilja ut Polestar från de andra.
Att det dessutom finns särskilda Polestarmodeller, med högre effekt i det ursprungliga utförandet, är förstås inte heller en slump.
av Tompamannen
Hade varit riktigt kul med en recension av denna uppgradering, gärna film också.

Jag hade runt 430Nm i min V40-01 och den ville ogärna greppa på dom 3 första växlarna med sommardäck på torr väg. Undra hur över 500Nm beter sig i en framhjulsdriven bil? Eller det kanske skiljer ljusår på framvagn, traction control osv. på nyare Volvo mot dom som konstruerades på 90-talet? :D
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]