Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Har precis köpt mig en begagnad Volvo v70 T6 AWD från 2008 med ca 16000mil på mätaren! Provkörningen så gick den väldigt bra och fint. Men sen när jag skulle köra hem (120mil) varvid jag stannade 1 natt efter 60 mil så kände jag speciellt när jag körde på farthållaren i 140km/h att den pulserade/gick ryckigt ibland. Speciellt när de kom en svag uppförsbacke. Men även i andra hastigheter såsom 70km/h osv. Dagen efter jag köpt bilen och skulle starta den så startade den inte på första försöket och provade igen direkt efter och då hoppade den igång efter ett tag. Har även märkt om jag lägger växeln i D eller R så kan den tugga sig fram. Har gjort en felsökning med Volvo vida dice pro och fick fram att den misständer på de flesta cylinder.

Så nackdelarna
*Ryckig/pulserande/tveksam gång vid körning
*Trög/svårstartad
*Tuggar sig framåt utan gaspådrag om man lägger växeln i D eller R (dock ej alltid, utan bara ibland)

Brorsan hade en Volvo v70 2010 AFV som hade exakt samma symptom. Så han har redan spenderat ett antal timmar i googlesökningar och kom fram till följande alternativ:
* Spjällhus
* Magnetventilen
* Databox/ECM Mjukvara
-Har även fått tips på tändspole.

Någon som haft liknande problem? Skriv gärna hur ni upplevde era symptom samt vilken modell ni hade och om ni löste det..

Edit! - Motorlampan tändes och har nu fått felkoderna:
CM-P008700 Bränsleskena/systemtryck - för lågt
ECM-P017100 System för magert (bank 1)
ECM-P030000 Slumpvis misständning registrerad
ECM-P030300 Cylinder 3 misständning registrerad
ECM-P030600 Cylinder 6 misständning registrerad
Senast redigerad av 1 manne93, redigerad totalt 0 gånger.
Har nu läst ut felkoderna på verkstad, fick en felkod. P0A0F68, de visste inte exakt vad det var då de aldrig sätt den tidigare, men reception snubben ringde sin son som jobbade på Volvo och han rekommendera att åk till Volvo och gör en mjukvaruuppdatering.

Den är servad enligt bok. Senast servad i mars 2016.

Men om det skulle vara bränsletrycksgivaren så borde det väl ändå gett felkod på det?
Har läst av på Volvo nu och de kom inte fram några felkoder som skulle påverka de problem jag har. Så de vill ju såklart ta in bilen för felsökning à 2000kr, nackdelen är att de är så oerhört lång kötid... Men de är väl bara felsökning som återstår då det känns väldigt dumt att chansa sig fram och byta flera olika delar.
Yes :lol: motorlampan tändes nu under helgen så förstod då att nu har det blivit felkoder. Var in till Volvo imorse och gjorde en avläsning på felkoderna.

ECM-P008700 Bränsleskena/systemtryck - för lågt
ECM-P017100 System för magert (bank 1)
ECM-P030000 Slumpvis misständning registrerad
ECM-P030300 Cylinder 3 misständning registrerad
ECM-P030600 Cylinder 6 misständning registrerad

Så vad tror ni alla volvoexpreter. Ska man börja med att byta tändspole på 3 & 6ans cylinder?
Jag skulle börja med att mäta bränsletrycket

TommyP86 har ju tipsat om bränsletryckgivaren, kanske kan det vara den som bråkar då med tanke på felkoderna. Verkar kosta mellan 500-1000kr beroende på om det är "pirat" eller en Volvodel.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]