Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej,

var ute och körde igår och kom med rätt bra fart i en kurva och då kommer röd triangel upp och står att nått om kylarvätska nivå eller nått sånt hann inte se sedan försvann det och jag körde in till kanten och kolla i behållaren och den står strax under MAX sträcket, vad kan detta bero på tro?

Bilen är en V70 2011 D3 motor
Mvh
av Addict
Dom är överjävligt känsliga. Jag har fyllt min 2.4D till långt över max men den larmar ändå vid extremt inspirerad körning ibland. Nivån sjunker såpass mycket när systemet trycksätts tyvärr.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Det här har varit uppe på tapeten förut men var skall nivån ligga när motorn är kall?
I instruktionsboken står det bara att nivån skall ligga mellan min och max vilket jag tolkar som att den ska ligga vid max när motorn är varm. Nå´n som vet?
av Schmoyoho
Addict skrev:Dom är överjävligt känsliga. Jag har fyllt min 2.4D till långt över max men den larmar ändå vid extremt inspirerad körning ibland. Nivån sjunker såpass mycket när systemet trycksätts tyvärr.
Nivån i kärlet ska väl ändå öka när vattnet blir varmt och expanderar? Minskar nivån så har du nog en läcka.
av rid54
Om inte felindikeringen kvarstår och du dessutom kan se IRL att nivån ligger över MIN, så bör du helt kunna bortse från den varningen; som nämndes bör det vara skvalprörelser vid kurvtagning som orsakade att nivån lästes av fel. Nivåmärkningen gäller som nämnts kall motor. När den blir varm utvidgas vätskan och ger då en högre avläsning. Kolla nivå och gör eventuell efterfyllning vid kall motor.
Användarvisningsbild
av Sceptic
rid54 skrev: Nivåmärkningen gäller som nämnts kall motor.
Innebär det att även nivån i styrservoburken skall ligga vid max när motorn är kall eller är det mitt på vid texten "Cold"?
av rid54
De flesta nivåer ska kontrolleras enligtinstruktionsboken. För exvis automatlåda är det rätt noga med proceduren. I vissa fall ska servooljan kollas med motorn igång, i andra med motorn avstängd. Kall eller varm är också olika mellan olika system.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]