Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I helgen blev min Volvo v70 påkörd då den stod parkerad. Vänster bak skrapades det bort färg på några ställen. Förutom att färgen har lossnat på några ställen är det inga skador på bilen. Där färgen har lossnat är det svart plast vad jag kan se. Jag har pratat med försäkringsbolaget och för en självrisk på 3000 kr fixar de skadan. Funderar på om det finns någon annan lösning, har läst på forumet om Volvos färgpenna. Den största delen där det saknas färg är ca 8cm x 0,5cm, går det att använda färgpenna på ett sådant relativt stort område?

Tacksam för era åsikter!

Mvh, Fredrik
Om bilen blev påkörd av ett för dig okänt fordon så vänd dig till tff, självrisk på ca 2000 istället.
Det borde ditt försäkringsbolag upplyst dig om tycker man.
Men kolla med en lackfirma, lacka enstaka paneler är inte så dyrt som man kan tro, en färgpenna blir inge bra för nånting större än ett stenskott och knappt ens då om man inte vet vad man gör.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Et ... -parkerat/
Senast redigerad av 1 mbc, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för svar.
Om jag hade haft en vuxen person med mig då jag upptäckte skadan hade det fungerat med parkeringsskada enligt TFF. Den personen skulle då kunna intyga att jag inte har hittat på allt. Då det bara var jag och min grabb på 6 år så räckte det tyvärr inte. Om TFF hade gått in hade jag tydligen också sluppit deras självrisk då mitt försäkringsbolag sa att jag hade en självriskeliminering för detta. Trist för mig!
Färgpenna är alltså inget du kan rekommendera för denna skada?
När jag fick offert från smartrepair skulle de ha 2800kr plus moms för en skada 10x15cm. Tyckte jag var lite dyraste laget :(
Min bil saknade en fläck färg på bakre stötfångaren när jag köpte den, cirka 3x1 cm. Jag använde en färgpenna och även om det inte ser bra ut så syns ju inte skadan. Kanske hade tur med placeringen också men det är ytterst sällan jag ser det. Men nä, färgpenna är mer att sminka lacken och inget att använda på större skador.
Dottern hade fått ett antal repor i stötfångaren på Mitsubishin hon kör. Oklart hur. Den bilen är ingen skönhet i sig själv, men rejäla repor över ett två handflator stort område gör ju ingen glad.
Vi köpte en sprayburk färg på Biltema, och sen putsade jag lite med fint slippapper och därefter sprutade biten som var repad. Maskerade mot en kant och dimmade ut över ett hörn.
På några stegs håll tänker man inte på det, men det går ju att se om man kör i näsan nära stötfångaren, förstås. Allt är ju en fråga om hur noga man är med sånt. I det här fallet var det alltså en bil som har andra bulor, färdiga redan när den anskaffades en gång, samt lite rost, så den är ändå långt ifrån felfri.

Jag har i en dimmig forntid jobbat lite som möbellackerare, vilket förstås hjälper till, även med en burk i näven.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]