Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soder
Skulle någon som är kunnig vilja förklara lite för mig hur de olika systemen hänger ihop?

Jag väntar, som jag sagt i en annan tråd, på en XC70 D4 Summum 2014. Vad jag kommer ihåg, eller fick för mig, så var panelen där inte en touchskärm.

Vad jag tycker mig kunna läsa på internet så finns det något tillägg som heter Touch. Är det för övrigt samma system?

Tillägget Connect har att göra med en internet uppkoppling förstår jag det som? Eller, är det bara att bilen kan skapa ett internt nätverk om en telefon kopplas till?

Vidare undrar jag om en sådan här Touch-skärm kan kopplas in för en viss summa, eller om det är helt chanslöst om man inte har det från början?

Jag undrar också hur det är med Android Auto till dessa bilar, om det finns med t.e.x Touch, eller om det bara finns till nyare Volvos, med de stora panelerna typ XC90 2015 osv..?

Tack.

EDIT: Ser nu att jag dessutom verkar ha systemet RTI =( . Kanske någon kan förklara skillnaden mot detta också.
Tittar man på denna video,
ca 1:40 in, så ser det ut som personen först bläddrar i något som ser ut som det jag själv bläddrade i. Är det RTI eller vad? För att sedan välja Sensus Touch i de menyerna.

EDIT2: Tittat lite YouTube nu, och som jag förstår det så är RTI det gamla systemet, men skärmar som kom upp ur panelen, och Sensus är det nyare som är tillsammans med den digitala instrumentbrädan? Är sedan Sensus Connect och Sensus Touch ytterligare tillägg till Sensus då?

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
RTI är navigation. Står för Road and Traffic Information. Kan ingå i Sensus, Sensuc Connected Touch och Sensus Connect.

Tidiga Sensusbilar (som min från 2012) hade inte någon internetmöjlighet. De kan dock extrautrustas med Sensus Connected Touch, som är ett tillbehör med touchavkänning och modem, avsett att monteras i bilar som har Sensus. Dessa känns igen på skärmen till Sensus och att de inte har någon jordglob på knappen under MY CAR på panelen.

Sen infördes Sensus Connect (utan touch, alltså). Då har bilen internet från början, knappen under MY CAR har en jordglob och installation av touchskärm är inte möjlig.

I alla dessa varianter kan man ha RTI. Då har man en knapp som det står NAV på under knappen för RADIO. Har man internet kan man ha alternativet iGO, som är en annan navigationslösning. På senare modeller har det införts internetkarta, där man alltid tankar ner kartor från nätet till bilen. Den funktionen kan utökas med fullfjädrad navigation mot pristillägg.

Bilen i filmen har Sensus Connected Touch. "Vanliga" Sensus rör han omkring i med knapparna, men är Connected Touch är valt pekar han på skärmen för att hantera det.
av soder
Jösses vilken soppa! =)

Jag har ingen jordglob på min XC70. Det betyder alltså att jag med Sensus, och kan utrustas med Sensus Connected Touch (pris, någon som vet?).
Det är då ytterligare en låda som läggs någonstans, och som man kommer åt via mediaväljaren vad jag förstår.

Man får då alltså en touchskärm, och lite internet, men inte för att uppdatera kartor eller söka navigering via Google Maps tex?

Tack.

/Söder
av soder
Jag läser lite här i en Biliakatalog för XC-serien 2014.
https://www.bilia.se/siteassets/tillbeh ... rie_lr.pdf
På sidan 44 står det mycket riktigt att man kan uppgradera till Connected touch på dessa äldre bilar. iGo verkar vara ytterligare en GPS-tjänst som ingår i det gränssnittet.
av soder
Jaha, då är man fast i det gamla då. =( Typiskt. Nåväl.

Någon som testat både vanliga äldre Sensus, och även Sensus Connect, och kan säga om det är några större skillnader där, förutom de saker som kan dra nytta av internet då.

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, fast och fast, du kan alltså bygga ut med Sensus Connected Touch om du vill. Men jag som redan har RTI och inte lyssnar på Spotify eller liknande, jag ser ingen anledning. Att få en trög internetbrowser som bara går att använda när man står still (även för passageraren) känns rätt meningslöst. Det finns ju telefoner.
av soder
apersson850 skrev:Nja, fast och fast, du kan alltså bygga ut med Sensus Connected Touch om du vill. Men jag som redan har RTI och inte lyssnar på Spotify eller liknande, jag ser ingen anledning. Att få en trög internetbrowser som bara går att använda när man står still (även för passageraren) känns rätt meningslöst. Det finns ju telefoner.
Verkar kosta mellan 12-15000 kr att sätta in Sensus Connected Touch, beroende på om man vill ha iGo eller inte.

Jag har också RTI som du säger, och BT för att lyssna på musik. Det jag tänker på är mer att kartor blir gamla lätt (hur uppdateras de utan internet?), samt att jag kommer sakna att köra Google Maps eller Waze.

Mina förhoppningar steg när jag förstod att utbyggnaden med Sensus Connected Touch körde Android, och att den var hackad och rootad och allt. Min förhoppningar var att man hade lyckats emulera in Android Auto på det, och att man på så sätt kunde spegla sin telefon via det. Men hela projektet verkar vara nedlagt, med bara gamla versioner av Google maps och Google Play, så jag får bara ge mig.

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
För RTI uppdaterar du kartorna genom att i din dator ladda ner en ny till ett USB-minne, som du bär ut i bilen och för över på det sättet. När kartan laddats över till bilen behöver du inte USB-minnet längre.
Exakt vilken karta du ska hämta beror på bilen. Volvo har olika nedladdningssidor just beroende på om du har Sensus eller Sensus Connect eller nåt annat.
Användarvisningsbild
av Derank
soder skrev:Jaha, då är man fast i det gamla då. =( Typiskt. Nåväl.

Någon som testat både vanliga äldre Sensus, och även Sensus Connect, och kan säga om det är några större skillnader där, förutom de saker som kan dra nytta av internet då.

/Söder

Jag hade Sensus i förra V70in och i nuvarande XC60 är det sensus connect och jag använder ingen av apparna el kör nå hotspott i bilen.
systemet är så seeeeeegt så du vill inte använda det, och browsern är en katastrof och funkar iaf bara när bilen står still, så du missar ingenting.

Em mobil för 500pix gör allt 1000 gg bättre.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]