Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Har under sommaren hört ett, som för mig, uppfattas som missljud i bakvagnen. Ljudet verkar komma från bakaxel eller hjul. Det uppträder när jag stått stilla( korsning), vrider på ratten och börjar köra. Ljudet upphör när bilen kommer upp i fart och rätat upp sig i färdriktningen. Trodde första gången att jag hade punktering och körde med tomt däck...är liksom ett tuggande ljud, likt tomt däck. Hörs endast i låg fart, gaspådrag och vid sväng. Däcken nöts jämt, vänster som höger.
Är det ngn som känner igen sig i det jag beskriver?
Bilen är en XC70 D4 AWD -14, 4000mil
av Cox
Har du kollat hur dina främre länkarmsbussningar ser ut, borde iofs inte vara slut på 4000 mil kan man tycka.
Om du nu inte drar tunga släp varje dag.
Användarvisningsbild
av wissel
Gissar på bakhjulslager, svänger du vänster o oljudet ökar/kommer så är det höger bakhjulslager.
Bara en gissning förstås.
av volvo i norr
Du har rätt i att det kan vara ett hjullager men ska de inte hålla längre än dessa 4000mil?
Har inbokat en service i slutet av denna månad så mekanikern får lov att kolla detta
av Cox
Tveksam att det skulle vara ett hjullager, lagret borde inte bli tyst bara för att bilen rullar rakt fram
Användarvisningsbild
av LeifA
Bakaxeln är det mycket problem med på de modellerna.
av volvo i norr
Att det är ett problem i bakaxeln är ju också möjligt men att det varit " mycket problem med på de modellerna", har då gått mig förbi...?
Bör ha varit mer skriverier om den, isåfall.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick ett bakhjulslager bytt efter ca 4000 mil på min XC70. Det visade sig att de hade glömt dammskyddet vid monteringen i Torslanda, på ena sidan, då. Det satt där på andra sidan (kollades noga vid bytet).
av volvo i norr
apersson850 skrev:Jag fick ett bakhjulslager bytt efter ca 4000 mil på min XC70. Det visade sig att de hade glömt dammskyddet vid monteringen i Torslanda, på ena sidan, då. Det satt där på andra sidan (kollades noga vid bytet).
Ska inte en serviceman se det på tidigare service? Gick det på din garanti?
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]