Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bubbzy
Tjena alla!

Jag har parkeringssensorer fram och bak på min xc70 -08. Fram fungerar kanon men bak är det värre.

Det står i stereon att dem är aktiva och de ger inga felkoder men man hör inget ljud i högtalarna. Man hör ett extremt lågt klickande som jag tror är reläet i styrenheten men inte säker på det. Stereon tar ned volymen på radion precis som den ska så det verkar som att det skulle kunna vara kabelbrott eller liknande till högtalaren? Enligt bilbolaget går ljudet via stereon och det verkar ju stämma men har någon varit med om liknande eller har nått tips?

Ny styrenhet för sensorerna kostar 1200:- så det kan jag leva med men onödigt om det inte är den.

Tacksam för svar
På min 2012:a ställer man ljudnivån på parkeringsvarningsljudet med den vanliga volymratten, när ljudet är aktivt. Eller via ett menyval i Sensus, men det finns ju inte på din bil.
Har du provat att skruva upp ljudet när sensorvarningen borde höras av?
Tack för svar! Verkar som att jag bara har diskant i bakhögtalarna. När jag spelar musik och ställer in att allt ljus ska vara bak så kommer inget basljud. Antagligen är det just de högtalarna som används till backsensorerna. Då är ju frågan hur jag kommer vidare? Om jag har tur är det själva högtalarna som gått sönder eller kablaget men känns osannolikt då det är på båda sidor. Att byta "förstärkaren" eller huvudenhet till stereon lär ju vara en dyr historia... Har största stereon med nått från "dynaudio" samt rti så lär väl vara magiskt dyrt...?
Dynaudio är leverantören av högtalarna för premium sound. Jag hade exakt samma sak på min bil, båda bakre bashögtalarna var trasiga när jag köpte bilen. Märktes ingenting men jag vill minnas backvarningen lät konstigt jämfört med främre varningen. Högtalarna kostar kring 900 kr/st på skroten.

edit: artikelnummerna har du här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1093921
Exakt! I mina bakre fungerar endast diskantdelen och "plonget" spelas mest ur bashögtalaren. Jag hoppas innerligt att det bara är själva högtalarelementen så jag kan byta dem så fungerar det. Värre om det är typ stereomodulen.

Har du nån beskrivning för hur man river dörrsidorna eller kan man pilla ut högtalargallret bara?

Tack så hemskt mycket för all hjälp @Schmoyoho!
Tryck på ett batteri på högtalarens matning, fungerar den så ska det klicka eller ploppa eller ge något sorts livstecken. Minns inte hur många volt jag körde men tror det räckte med en 1,5VV AA-batteri, korstestade med en fungerande framhögtalare som klickade tillräckligt ljudligt. Båda mina bakre var döda iallafall men om det är någon tröst är 900 kr/st för de högt ansedda dynaudio-elementen ett ganska bra pris, nypris är ca 2200 kr/st.
Mycket riktigt så är högtalarna bak båda sidor stendöda...tagit loss och testat nu. När jag läser på numret på dem och slår in på bildelsbasen så verkar det inte finnas några dock så det är nog bara att hosta upp. Någon annanstans man kan leta?
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]