Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

För två år sedan skrev jag en hel del om mina erfarenheter av att koppla på en dragkrok från dragkrokslagret själv, inklusive elbiten. Det gick kanonbra...till en början. Efter några månader insåg jag att bromljuset på släpet fungerade ibland och ibland inte. Jag la en hel del tid och tyckte mig få igång det, sen verkade det sluta fungera igen. För någon dag sedan började jag gå igenom alla kopplingar igen. Jag hade bland annat tagit bromsljuset till kärran från vänster bromsljus på Volvon istället för höger. Jag kopplade om och allt fungerade...trodde jag.

Efter några timmars pyssel knäckte jag nöten. Bromsljuset på släpet fungerar när jag har bakluckan på bilen öppen. Det har alltså varit så från början. De gånger jag testat och tyckte att allt fungerat bra har jag haft bakluckan öppen. Inte helt ologiskt eftersom den måste vara öppen när man kopplar elen...

Nu till min fråga: Vilket ger mest böter? Att åka med stängd baklucka och få böter för icke-fungerande bromsljus på släpet, eller att ha fungerande bromsljus och åka med luckan öppen?

I brist på juridisk rådgivning tar jag gärna emot tips på hur jag löser eländet.

Släpet fungerar bra på alla andra bilar. Kopplingar är genomgångna och jordningen är kontrollerad. Jag har vinge bak på bilen och jag är novis när det gäller specialbelysning som någon kanske monterat innan jag köpte bilen. Det enda jag pillat på är som sagt inkopplingen till dragkroken enligt alla konstens regler.

Det jag gjorde inatt var att koppla parkeringsljus från både höger och vänster istället för bara vänster och koppla på bromsljus från bilens högra bromsljus istället för det vänstra (det vänstra var kortaste vägen att dra elen, det var därför jag gjorde så från början, innan jag nu ändrade i felsökningssyfte). Det enda jag inte kopplat in är dimbakljus från bil till kärra.

Mycket tacksam för svar. Tills vidare åker jag runt med öppen baklucka...
jag tror Biltemas manualer lotsade mig rätt...de skriver:

"OBS! Det spelar ingen roll från vilken sida
bakljus- eller bromssignal kopplas ifrån,
men rekommenderas så nära elkabelsatsens
elektronikbox som möjligt.
OBS! För V70 skall kabeln som ger signal
till bromsljus i bagageluckan lokaliseras.
Detta görs på grund av att kablar till övriga
bromsljus endast ger signal när bagageluckan
är öppen."

Jahaja...då blir det till att leta kabel från taket antar jag. Någon som har tips om hur det skall gå till?
Rätt signal hittas i taket, i den stora kontakten bredvid lamparmaturen under innertaket. Där är det två kablar som går i hop, kan vara högst upp och näst längst till vänster sett bakifrån och ger konstant signal oavsett luckan öppen eller ej. Vissa har hittat denna signal i kontakten till TRM, men jag hittade aldrig rätt när jag bytte bakljus så jag tog den från rätt ställe i taket när jag ändå hittade den där först.
Men som sagts den korrekta lösningen är som alltid TRM så man får alla funktioner samt fördelar med denna och personligen skulle jag aldrig fippla på piratvariant av elsystemet till släp när man då bara får nackdelar och måste manuellt stänga av vissa funktioner på bilen eller leva med att det falskvarnar vid tex backning men ändå inte erhålla TSA som TRM har.
Det vid sådana här fall som jag börjar undra. Jag förstår tjusningen i att fixa grejer själv och spara några kronor mm. Men när grejerna inte fungerar till 100% och idén om att åka med bakluckan öppen :shock:
Då är det väl bara att åka till Volvo och boka tid? Ta en kaffe och provsitta lite bilar i hallen under tiden.
Ok, hittade kabelparet, grågula, 2 likadana kablar som går in i samma hål i kontakten (samma bleck). Hittade även samma två kablar till vänster i bagageutrymmet. Visst bör jag koppla på mig på båda, det vill säga skarva ihop dessa redan där tillsammans med min kabel som skall till kärrans bromsljus?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]