Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny här på forumet och har börjat snegla efter en XC70.
Kör idag en A6 avant -10 som det börjar bli dags att byta bort.

Har varit runt lite den senaste tiden hos olika handlare och provkört lite olika märken och modeller, och som sagt fastnat för just xc70. Den jag provkörde var en d4 med summum paket och kändes kanon, men den var i princip ny (-15 eller -16, minns ej).

Det jag främst undrar över nu är;
- Är det några speciella, tydliga skillnader mellan -13 och upp till -15?
- Från vilket år finns aktiv farthållare, och är den med i något speciellt paket?
- När kom 180hk D4, och är det värt med en sådan framför den på 163?
- Har det skett några förbättringar genom åren, tex inredning, motor, växellåda, kaross eller hjulupphängning som man bör ha i åtanke? Är halvt allergisk mot knarr och knak inuti kupén
- Och den sista frågan för tillfället: går det att sia om ökad värdeminskning på denna modell när den nya crossovern släpps på V90? Eller kommer det inte ens påverka en redan ett par år gammal xc70 från -14/15?

Tackar på förhand,
Martin

Skickat från min SM-T700 via Tapatalk
Vad jag läst ska det väl finnas bättre å sämre awd på xc70? Tror brytpunkten är kring årsmodell 12 / 13 nått sånt.
Tyckt mig nyss läst sånt på detta forum.

Väljer du en 14 årsmodell eller nyare får du ju nya instrumenteringen & auto dimljus osv.
2013 infördes den förenklade fyrhjulsdriftskopplingen. Den nya versionen har visat sig ha en betydligt större tendens att rasa före 10000 mil än vad den förra har.
Femcylindrig 2,4-liters diesel, som erbjuds när man ska ha fyrhjulsdrift, har förekommit i ett antal versioner (D3/D4/D5), med mellan 163 och 230 hk.
mattish skrev:Ska du ha AWD spelar det ingen roll vilken hp du ska ha, 181 eller 163. Framhjulsdrift så är det två olika motorer.
Adaptiv farthållare har funnits sen 6-7 år tillbara..
Okej, jag tolkar det som att det är olika motorer mellan AWD och FWD? Det visste jag inte. Men det är med andra ord ingen skillnad alltså, bara programvara?

apersson850 skrev:2013 infördes den förenklade fyrhjulsdriftskopplingen. Den nya versionen har visat sig ha en betydligt större tendens att rasa före 10000 mil än vad den förra har.
Femcylindrig 2,4-liters diesel, som erbjuds när man ska ha fyrhjulsdrift, har förekommit i ett antal versioner (D3/D4/D5), med mellan 163 och 230 hk.
Hmm, hur hög är risken? En -12'a känns rent spontant inte intressant så om detta med växellådan är ett stort problem kanske man bör leta efter en annan bilmodell. Eller brukar volvo ta på sig ansvaret och reparera?

Finns det tecken på slitage man kan leta/lyssna efter, eller andra vanliga samband? Eller kommer det som ett brev på posten.

Vill tacka för alla svar. Förutom det här med växellådan känns det som att 2014 och framåt är mest aktuellt.

Det är inte växellådan jag pratar om, det är kopplingen till fyrhjulsdriften. Populärt kallad Haldexkoppling, även om den egentligen inte heter så nu längre.
Den nyare modellen är förenklad (billigare att tillverka), men också klenare, så den slits hårdare. Det finns flera rapporter om bilägare som haft kopplingsras en bra bit före 10000 mil. Det hjälper dock inte att köpa något annat fabrikat på bil av samma typ (exempelvis VW Passat Allmotion). De har också bytt till den billigare kopplingen.

När jag köpte min XC70 (2012:a) fanns det bara femcylindriga dieselmotorer. Slagvolym 2 liter för framhjulsdrift, 2,4 liter för fyrhjulsdrift.
Här kan du gå in o läsa på lite om ex. motorer.
Just 2014 skiljer det kraftigt då nya 4-cyl VEA D4 181hk med 8-stegs automat introducerades för framhjulsdrift.
Ska man köra AWD är det 5-cyl 2.4 med gammal 6-stegs automat. Fick samma antal hästar för att förvilla lite extra :)
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]