Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

V70 2008 med 2.0d har en totalt elfel som kommer och går. Till exempel jag parkade i rutan och gick bort och så att bilen står inte sä vackert i rutan. Gick till baka och dörrens fjärrkontroll är de enda som funkar. Alla mätare, radio ja warningljusar död. Får inte nyckeln tillbaka från de här tändningslås som suger in nyckel med elmotor eller sånt. Hopplösst, alltså gå på ärenden för 45 min eller so.

När jag kommer tillbaka, bilen startar me mätare funkar inte och kör bort utan att veta hastighet eller varvtal. Efter nästa 'boot' allting funkar igen.

De här har händat några gånger, en gång släpps bilen till verkstad och dom hittade ingentin fel med det. Ingen felkoder, laddare laddar perfekt och batteri i skick (1.5 år gammal Volvo original). Jag tror att de definitiv inte är en batteriefel eftersom jag har laddat med C-Tek (10 A) dygnet runt (så länge att Ctek visar laddat batteri).

Allt idéer är velkomna.. Just nu tänker jag själv att det har en CAN fel ocH/eller fel pä någon modul > dyrt att hitta exact fel och reparera.

Tack och ursäkta min dåligt svenska...

br
Finskabror
Det måste ju vara en glappkontakt av något slag. Antingen "mekanisk" på kablar och kontakter eller "elektronisk" i styrdatorn och elektroniken. Försök att felsöka lite, det kan ge ledtrådar till någon verkstad. Sätt på tändning i "körläge", men motorn behöver nog inte vara i drift. Dra och ryck lite försiktigt i kabelstammar och enskilda kablar. Inte så hårt att dom riskerar att lossna eller brista, men ändå så att det rör på sig. Bed en medhjälpare kolla alla lampor och annat på instrumentpanelen om dom slocknar eller blinkar. Eventuellt får man göra samma procedur med kablaget bakom instrumentpanelen?
Tänker man sig att fixa felet själv så är ett kopplingsschema och en multimeter ett måste.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]