Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
PS-lådan börjar "slira" på växlarna, den känns inte bra. Kan det ha att göra med att växellådsoljan inte är bytt, gått 9300 mil? Enligt verkstaden (Bra Bil) så var det dags att byta på nästa service, eller är det något annat som har ballat ur? Nån som har lite kolla på detta?
Senast redigerad av 1 Ugglas, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Att slarva med oljebyten i en dsg/powershift låda är inte alls bra. Det första du bör göra är att byta ut den omedelbart.
av Ugglas
Lövet skrev:Att slarva med oljebyten i en dsg/powershift låda är inte alls bra. Det första du bör göra är att byta ut den omedelbart.
Jag pratade precis med en servicetekniker på Bilia i Göteborg och han sa att Volvo inte föreskriver något oljebyte i växellådan för min bil, men att de själva tycker man bör byta vid 15000 mil, så jag har inte "slarvat" med något byte, all service har sköts enligt serviceboken. När jag tidigare pratade med "Bra Bil", så sa de att man ska göra ett byte vid 10 000 mil, så buden verkar vara lite olika, men jag har i iallafall inte "misskött" något, men detta var inte min fråga ..
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har läst andra inlägg där det påstås att bytesintervall finns, och är 9000 mil. Men det kanske inte stämmer?
Jag köpte visligen inte bil med PS-låda, då jag ofta drar släp, så jag vet inte riktigt vad som gäller.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Då har din verkstad helt fel. Det är extremt viktigt att sköta oljebyten i ps, standardintervallen är tillomed för lång enligt de som kan... (8 eller 9000, minns ej)
av Ugglas
Det är konstigt att Bilia, som är Sveriges största volvohandlare med service säger att det egentligen inte ska bytas någon olja (de kollar ju sånt i sin databank om bilen) och att BraBil som också är stora på Volvo säger 10 000 mil? Hur eller hur så hade jag en fråga som jag undrar om någon har några teorier om ..
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns inte så mycket. Dom är kändliga för oljenivå. Om något ska bytas är det antingen lådan, kopplingspaketet eller mechatronicenheten.
Första är väl oljebyte och sedan får man ta det därifrån, kolla felkoder och värden.
av Schmoyoho
10000 mil brukar ju vara ett riktmärke för geartronic-lådor, alltså lådor med momentomvandlare under normal körning. 8-9000 mil känner jag igen för PS-lådor men googlade snabbt och tyckte mig skymta 6000 mil från något Ford-forum. Så det kan nog stämma att 8-9000 är att ta ut svängarna.
av Lövet
Ugglas skrev:Det är konstigt att Bilia, som är Sveriges största volvohandlare med service säger att det egentligen inte ska bytas någon olja (de kollar ju sånt i sin databank om bilen) och att BraBil som också är stora på Volvo säger 10 000 mil? Hur eller hur så hade jag en fråga som jag undrar om någon har några teorier om ..
Vilken bil/motor/årsmodell är det du har?

När de pratar om att det inte ska bytas någon olja _måste_ det vara geartroniclådan han avsåg annars är det tjänstefel
av Ugglas
Det är en V70 T4F 2012 med s.k. Powershiftlåda.
När man ringer till verkstaden så tar de ju alltid registrerings.nr så de kan se vad det är för bil och vilken service som är aktuell. När jag pratade med den aktuella mekanikern på Bilia, så var det enligt Volvo inte aktuellt med något byte av växellådsolja för min bil, men som jag skrev tidigare så rekommenderade verkstaden att man bör byta olja i PS-lådor vid 15000 mil. Mekanikern tyckte förstås att om lådan beter sig konstigt så bör jag först testa att byta oljan, men det låg normalt inte med i servicen. Däremot sa mekanikern på BraBil (efter att även han kollat upp mitt regnr etc.) att det är aktuellt med ett byte vid 10000 mil (så om han har rätt så är det på gång) men det är ju konstigt att de inte har samma information, hur eller hur så verkar det konstigt om Volvo gör en låda som man måste byta olja på efter så kort tid som 6000-7000 mil, normalt brukar man ju inte byta växellådsolja om bilen inte gått väldigt långt. Men det jag undrar över är om den "slirande" växellådan kan bero på dålig olja, eller om något annat har ballat ur, alltså vad är troligast, för jag förstår att ingen kan veta säkert i förväg ..

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]