Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Vill fråga om något varit med om att byta bränslepump till ovan nämnda bil? Bilen har gått nästan 18000 mil.
Inget ljud från bränslepumpen i tanken då detta fel uppkommer så antingen är det pumpen eller kontakt/ledningsfel.

När bilen stannade bärgades den till verkstad, dagen efter gick serviceteknikern ut och provstartade bilen, den startade som vanligt, han felsökte i vida´n men inga felkoder fanns, förutom lite fönsterhisstjafs. Körde hem bilen från verkstaden, sedan startade den inte nästa gång jag skulle ha den. Provade att banka med handen på undersidan av tanken, då startade bilen efter det. Gick några dagar sedan var det samma visa. Provade att banka lite med handen men det hjälpte inte, hämtade en uretanklubba och bankade lite mer under tanken sedan funkade det igen. Körde in bilen i garaget och tog ner tanken.

Enligt serviceteknikern hade han letat i någon databas som dom har och varit med om att det varit glappkontakt i kontaktstycket till tankarmaturen.

Har nu plockat ner tanken och ett stift (minus) var ganska oxiderat, samt det var en tendens att det smält lite i tankarmaturen vid det stiftet.

Har provkört pumpen på bänken i dieselbad (Har ej tagit ur den ur tankarmaturen)har startat pumpen 40-50ggr provat hålla emot så den får lite mottryck etc. men den startar klockrent varje gång.

Så hur många av er har bytt bränslepump på liknande bil? Eller så är det så lätt att det är okontakt pga oxidation i kontaktstycket.

Uppdatering följer...
Cheers ;)

Tog bild på kontakten i tankarmaturen, men vet inte hur man laddar upp en bild här..., någon som vill tala om hur?
*UPPDATERING*
Verkar som det var oxidation i kontakten till tankarmaturen.

Har kört med bilen i en dryg vecka nu och den har startat varje gång, startar väl i snitt 4-6 ggr per dag.

Jag skrapade oxidationen på stiftet med en liten nålfil sedan förtennades stiftet, sedan ett tunt lager med vaseline.

Får se hur länge det går nu.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]