Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Jag har en del vibrationer/skak i en S80 MY07 som kommer och går. Märks vid 70 km/h och uppåt men mindre i högre farter, vet inte om det bara inte märks eller om det faktiskt slutar. Kan även kännas som att hela bilen rycker ibland när den går på femman och är på väg att gå på sexan, ca 67-69 km/h men det vet jag inte om det är något annat problem eller relaterat till detta. Ganska sällan det händer. Har även en diffus känsla av att något känns fel när framdäcken går över vissa gupp men jag kan inte beskriva det. Vet inte om det är något faktiskt mysko där eller om det ens är relaterat till detta, kan inte heller riktigt säga om det skakar fram eller bak.

Fälgarna är okej, har testat de på en annan bil och den bilens på S80:n och skaken återkom, och gick, och återkom igen. Pratade med några på verkstaden som servade bilen och just att det är intermittenta vibrationer verkade uppfattas som lite mysko men några kände igen det. En gav tipset om att rycka säkringen i bakluckan till AWD:n och det rådde bot på några små vibrationer som jag aldrig tänkt på tidigare men i landsvägsfart var skaken kvar.

Ska besikta bilen nästa vecka men jag vet inte om de hittar några konstigheter som inte verkstaden hittar. Skaken har funnits i över ett år under vilken tid jag besiktat den en gång tidigare och servat den två gånger så tror inte man hittar något nu heller, men jag antar man kan be de kika eller bryta lite extra i något.

Finns det någon annan felsökning jag kan göra själv? Någon som känner igen något sånt? Inget är bytt i varken chassi eller drivlina annat än de klassiska bakre bärarmsbussningarna.
av runis
Hei,jag har en xc 70 2007 modell med samma symptomer som dig. Har inte funnit ut av problemen,så tacksam om du postar her om du lykkes finna felet. Fått lite tips nu och mina injektorar skal ut å testa i benk. En annen sak er vaxellådan. Luck up funksjonen kan vara en årsak til vibrasjonen. Jag postar hittar jag felet. Du mener awd kan vara problemet?
av Schmoyoho
Jag fick det inte mer exakt förklarat än att oljepumpen på något sätt tydligen skulle kunna orsaka vibrationer. Det står i instruktionsboken vilken säkring som gör vad och i mitt fall fanns det en säkring i elcentralen i bakluckan som försörjde styrenheten för AWD:n. Bilen kändes mjukare på något sätt, som att några små små vibrationer bl.a i ratten försvann (små nog att jag aldrig ens känt de tidigare eller tänkt på det efteråt) men skaken fanns kvar, vilket var extra tråkigt när jag äntligen trodde problemet var löst :( Prova plocka säkringen men tänk bara på att om du gör det så slutar även antisladdsystemet att fungera.

Lock-upen borde ju inte ge skak känns det som. Lådan är spolad för 1500 mil sedan men det är väl förstås ingen garanti heller. Vad ska du testa injektorerna för?
av runis
Min tekniker tok en test som gøras i vida som går på injektorana. Der skilde en injektor sig ut. Han mener at en eller fler av inj kan ha et problem just i Vartal 1700-1800 omdr under belastning. Håpas du forstår min norsk,svenska. Luck up har en 2 stegs funksjon i våran lådan. Slipping lock up som har delvis inkoblat lock up,samt full lock up. Virkar som lådan inte bestemmer sig før hvilken funksjon denn skal velge å da oppstår vibrasjonena.
Senast redigerad av 1 runis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Urbis
Hmm, hade liknande problem på min XC90. Då var det bromsskivorna bak som var vinda. Jag balanserade hjul, gjorde 4-hjulsinställning mm och kollade pumpen till 4-hjulsdriften, inget fel. Så kolla bromsskivorna bak.
av Schmoyoho
runis: jag begriper :) Man brukar märka vad lådan använder om man blippar till på gaspedalen, trycker lite lätt men snabbt. Om varvtalet hoppar till +50-100 rpm är det slipping lockup men händer inget är det full låsning, brukar få det först efter en stunds körning och nästan uteslutande på sexan, ibland på femman om man kör lugnt och förutsägbart. Har du en diesel- eller bensinmotor? Känner inte till några tester av injektorerna (spridarna?) som man kan göra med VIDA+DiCE bara. Är det den förra generationens XC70 du har, 2001-2007?

Urbis: Trodde det skulle yttra sig i mer konstant vibrationer... Kan inte på rak arm koppla det till att jag bromsat eller något men ska inte avfärda det. Har tänkt byta skivor+klossar runtom inom kort så i de bästa av världar löser det väl problemet även om jag tyvärr inte tror det.
av runis
jag har en p2 xc 70 ja,med motorkode d5244t4 185 hk diesel. jag har vida dice och testen ligger i vida under fault tracing -car comunication- ecm- advanced- checking injectors.Der kan du köra en test på varvtal pr enkelt sylinder,samt testa injectorena separat.Bilen måste gå på tomgang samt ac avslagen.går at köra å testa bilen under körning ochså.verdiana som kommer opp sier hur mycket ecm måste korrigera spridar trycket i pr sylinder för at motoren skal gå jamt å roligt.Se efter om någån verdier utmärkar sig från de andra.
Har testat detta på min andra volvo v70 d3 2011,så testet ligger der.
Du har vel och en p2 baserat s80 eller p3?
av runis
hei,då er årsaken til mina intermitte vibrationer löst.Min tekniker hadde en anelse om lådan och han tok et prov från atf oljan,denn inneholdt glykol.Vibrationena kommer från converter clutch och lock up som inte griper inn rett pga atf oljan miksat med glykol.Dette var en mycket trasig beskjed at få.Trasig oljekylare i kylaren har skuldet her.Kan min låda reddas tror ni med ny kylare och någån tetta flusher av oljan,eller er det annan låda som gjelder.
av Schmoyoho
Tråkigt att höra. Det borde ju vara billigast att testa bara spola lådan, kostar kring 3-4000 SEK medan en bättre begagnad låda från skroten kostar 20-25000 SEK exkl. montering då alltså.

Har du spolat din låda tidigare någonting förresten? Min bil hade gått 9000 mil när jag köpte den och jag lät spola växellådan för första gången vid ca 9200 mil. Minns att jag märkte vibrationer på vägen hem efter köpet men som kan varit fälgarna (fel navstorlek och navringar i plast, kanske dåliga fälgar också? Byttes omgående ändå).

Märker du bara vibrationerna vid vissa varvtal förresten? Eller vissa hastigheter? Eller skakar det alltid när växellådan försöker använda full låsning? Hoppas det inte är samma fel jag har men jag känner igen att man hade problem md oljekylarna någon gång i tiden.

Edit: Om det är fel på lådan så borde ju det sluta vibrera om man växlar till N?
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]