Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet ej om lägger den här tråden rätt iom att det är en -08a det gäller kan ju börja med o säga.

Bilen det gäller är en:

VOLVO V 70, 08-, 2.4 Diesel Kombi 163 hk 08.07-, D5244T5

(Uppgifter ifrån Mecas hemsida)

En rätt stressad bekant ringde häromdan och berättar att efter ca 2-300 meters färd hade motorn börjat gå riktigt illa. Han hade fått i ca 50 liter 95 oktanig bensin i tanken. Jag vet inte hur stor tanken på dessa är men allt som allt fick han i drygt 50liter 95oktan innan tankomaten slog ifrån. Gissar på en runt 70liters tank på dessa bilar. Stäng av o starta för fan inte maskin igen sa jag. Jag kommer o bogserar hem dej. Sagt och gjort så kom senare på kvällen en bärgare och körde den till en verkstad som följande dag tömde tanken. Det var allt som gjordes och det skulle efter man fyllt på med rätt bränsle vara helt ok att köra som vanligt menade verkstaden på. Idag två dagar senare är den inte alls sitt gamla jag utan den är lite orolig i gången och ganska orkeslös. Bytte bränslefiltret för honom och det luktade verkligen inte diesel om det första som rann ur när jag öppnade avtappningspluggen o tömde filtret innan lossade stora locket och tog ur det, det luktade bensin. Antog att bränslet skiktat sej och det låg en skvätt bensin kvar i botten på "filterburken". Detta bekräftades sen av att jag tydligt kunde se skikten i backen jag ställt under för dropp o spill. Fick sedan bytt filtret och efter ett par misslyckade startförsök pga tomt filter/burk kom den igång igen. Dock gick den inte riktigt hundra då heller och efter ha hört med honom efter ytterligare några timmar och ytterligare lite körning så hade det blivit varken till eller från. Fortfarande lika orkeslös o seg.

Vad kan ha hänt?!! Jag spekulerade i spridare och eventuellt högtryckspumpen men jag kan det för dåligt så därför frågar jag här.

Att tillägga är att inga motorlampor eller andra varningar har yttrat sej (ännu).

/Dave
Volvia? Hur som helst, ring försäkringsbolaget och ta självrisk för feltankning och motorskada,
sedan får väl Volvo byta motorn i den eller vad de tycker är skoj. Full tank med bensin på en disel
och 300meter, eller kanske 1 km? färd borde skada mer än det gör nytta och att bilen nu
går slött, orklös m.m tyder ju på att något är fel. Antingen har något gått sönder i motorn eller så
är det mer bensin kvar och det behöver mer magpumpning.

Jag hade ringt försäkringsbolaget redan på plats och sagt att de får lösa skiten, kostar väl 1500-3000 eller nåt, billigt!
Volvia o troligtvis andra försäkringsbolag ersätter ju bara 15000kr minus självrisk det täcker ju knappast ett motorbyte så här står det i försäkringsvilkoren från Volvia "Vid skador orsakade av feltankning ersätter vi med maximalt 15 000 kr innan avdrag för självrisk."
Har bilen gått max 10-15000mil kan maskinskada täcka detta.
https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... l-2015.pdf
Varför pratar ni om motorbyte ?:-/

Det som mår dåligt av bensin är bara pumpen och spridarna.

-----

Skilllnad på tvärs om, diesel i en beńsinbil ger så lågt oktantal att man kan spika hål i kolvarna om man kör trots oväsendet.
av rid54
Om man vill fulstarta en gammal seg dieselmotor kan man hålla en trasa som man hällt lite bensin på framför luftintaget till luftrenaren. Den knackar igång direkt, eftersom bensin självantänder utmärkt i den kompression och värme som finns i cylindrarna. Det finns en viss risk, att bensin i systemet på en dieselmotor ger lite "hård" förbränning och inte lugn och kontrollerad som rätt bränsle ger. Det kan låta illa och kanske skada nåt, men det borde ha hörts att motorn mådde dåligt, i så fall.

Pumpen ska väl troligen smörjas av bränslet och det funkar med diesel, men troligen inte så bra med bensin. Det kanske är läge att ta den till en (annan) verkstad där man kan mäta upp tryck och kanske spridarflöden som är väsentligt för rätt funktion.
Frågan är om verkstaden verkligen tog ner tanken så att all bensin sögs ur Det sitter en sadeltank på bilen och då hjälper det inte att "bara" suga ur tanken genom påfyllningsröret
Om det är så så är det ju ca 30 liter bensin kvar som blandas ut med dieseln kan förklara varför den går illa

Man skall ta ner tanken och tömma den ordentligt + blåsa ur ledningarna från motorn till filtret/tanken och byta bränsle filtret
Då dom ej bytt filtret kan det vara läge att ifrågasätta deras agerande

Man måste såga av/dela avgasystemet för att få ner tanken så det är lätt att kolla om detta är utfört mao helt avgasrör såvida man inte skruvar ner hela avgasystemet men det syns på skruvar om detta nyligen är utfört

//Gooose
Oktantal talar om hur mycket tryck bränslet tål innan det självtänder cylindern.

Bensin har 95 oktan.

Diesel har ca 15 oktan och självtänder alltså oerhört mycket lättare än bensin. Därför behövs inga tändstift i dieseln, det självtänder.

Om du har bensinrester kvar så har de alltså oerhört svårt att självtända i dieselmotorn och gåmgen kan bli ryckig, och som Goose säger är det väldigt dyrt/krånglingt att rengöra systemet då tank ska ned osv.
av rid54
Dieselbränsle antänds inte bara av trycket utan även av temperaturen i förbränningsrummet efter kompressionen. Den temp som råder är tillräcklig för att antända både diesel och bensin i en normal dieselmotor. Lite oväntat (tyckte jag) är självantändningstempen för bensin något högre än för diesel (280° resp 256°) men i slutet av kompressionsslaget är tempen högre än så.
rid54 skrev:Mera "on topic": Skulle man inte kunna lossa nån bränsleslang motsv. och tvångsköra matarpumpen (eller -pumparna) tills tanken är tom? Låter billigare än att meka loss tanken.
Pumpen tar väl stryk av att pumpa bensin.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]