Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Tänk på att "släppa ut trycket" innan du lossar filtret. Risken finns att du dränker in dig själv med bensin annars. Hade det varit en tio år äldre bil eller mer, så stänger man inte av motorn utan tar först bort säkringen för bränslepumpen. Då går motorn så länge det finns tryck i bränslesystemet men stannar sedan. (Några sekunder senare) Och glöm sedan inte att stänga av och ta ur nyckeln så bilen blir helt strömlös (förutom batteriet. Motverka brandfaran!) Sätt sedan tillbaka säkringen och byt därefter filtret.
Nu har du en nyare bil och jag vågar inte säga att det är lika enkelt då, men det är som en sorts generell vägledning. Kort sagt: Lossa inte på ett trycksatt bränslefilter!
av Schmoyoho
Kollade instruktionen för en tidig P3 3.2 för inte så länge sedan och då var det det som gällde, typ. Tror man ska ta bort säkringen, starta och låta den dö, sedan köra den på startmotorn några sekunder, eller så länge som bilen själv bestämmer sig för tro sig vara lönt försöka starta motorn eftersom det inte är någon vanlig återfjädrande nyckel.

Däremot kanske det är annorlunda på VEA-motorerna. Vissa motorer vet jag har en ventil i slutet på fuel railen som man ska öppna för att lätta på trycket (antagligen efter man redan tagit bort säkringen dock).
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]